hemma från stan

Jag var ju in till stan igår med Weronica, och hade en jättetrevlig dag. Vi åkte buss istället för bil, så vi höll oss till gågatorna, inga loppisar alltså (dom är på sidan om, det är en bra bit om man ska gå). Jag ville ju kolla lite reor, och hitta lite nytt till garderoben, och var någorlunda framgångsrik - jag köpte två klänningar på rea på Indiska och tre stickade tröjor på rea på H&M. Problemet är, att klänningar och stickade tröjor är vad jag redan har mycket av, jag skulle behöva mera "kombinationsplagg", sånt som gör att jag kan kombinera mer av det jag har, så att det känns mindre spretigt. Men - jag var duktig, och höll mig till min färgskala, vilket var lite av ett problem när jag kollade i affärer - många av dom plagg jag fastnade för var i fel färger. Men färgspret är en stor del i att jag har garderobsspret, så jag kände mig som sagt duktig som kom hem med huvudsakligen blått.
 
Egentligen vill jag inte handla alls på kedjorna, men att handla på rean känns ändå bättre än att handla i det ordinarie sortimentet - jag vet inte om alla kedjorna gör det, men en del slänger kläder som blir kvar efter reorna, och det känns jättehemskt. Då känns det bättre att handla på sista rycket på reorna, när dom sänkt priset så mycket som dom kan. Sista steget innan eventuell kontainer, så att säga.
 
Jag är inte bra på kroppsselfies, ojojoj... Men jag kom i alla fall fram till, att jag måste hålla händerna i sidorna för att det ens ska synas en kroppsform, så att det syns att klänningen har både kropp och ärmar. Det här är en halvtransparent skjortklänningsvariant som jag tror blir använd mycket - den funkar bra till vardagen, både på jobbet och att gå omkring hemma i.
 
En jättefin klänning med vid kjol och puffiga ärmar, inte så mycket till vardags kanske, men fin att ha om jag behöver snygga till mig. Jag köpte den för att ha på mommas begravning på fredag, med tanken att jag kan använda den till andra tillfällen senare.
 
En jultröja har jag letat efter i några år, nu hittade jag en jag tittade på i julas, fast för 75 kr (jag tyckte att den var för dyr då). Den fanns i mörkblå också, men tyvärr inte i min storlek, men den här fungerar också! Sen hittade jag två stickade blå tröjor också, och så ett par örhängen på Glitter. Jag tittade en del på smycken på rean, men hittade inget jag superföll för - jag försöker tänka praktikt där också, jag älskar stora blingiga örhängen tex, men jag använder dom aldrig. Bäst att hejda mig redan i affären, istället för att köpa, och så rensa ut ett halvår senare.
 
Den här tröjan blev en besvikelse när jag provade den. Oversize är bara förnamnet! Men så funderade jag ett varv till, provade att använda den, och nu tycker jag rätt bra om den! Grejen är den, att vänja om huvudet med hur kläder ska sitta. Det största problemet med kläder för dom allra flesta, är ifall dom sitter smickrande eller inte, dvs om folk ser smal ut i dom. Och det är ju en trist syn på kläder och en trist syn på kroppen! Den här tröjan är skön och varm, och den är stor nog att använda utanpå jackan om det skulle behövas, och jag kommer absolut att använda den fast den inte är ett dugg smickrande.
 
Förresten, den som fick mig in på tanken att tröjan funkar fast den är så stor, är Jenny Mustard, hon klär sig ofta i oversize och i kläder som egentligen inte har något att göra med kroppen, och samtidigt är det jättesnyggt, och jag blir alltid inspirerad när jag ser hennes outfits:
 
 
Sista punkten på gårdagens lista var egentligen första punkten - nytt körkortsfoto. Jag bytte efternamn i april förra året, det är mer än dags att fixa ett nytt körkort med mitt nya namn. Hoppas att det här fotot blir godkänt, mitt förra försök blev inte det... Det gamla fotot är från 2012, det nya är lite bättre än det i alla fall, men det är inte bra - typiskt när det ska sitta på körkortet i tio år... Fast jag tröstar mig med att alla ser mer eller mindre risiga ut på körkortet...
 

Kommentera här: