loppislördag - det där lilla extra

Jag har en massa saker att göra här hemma - städa undan gården för vintern (första varningen kom idag, det snöade när jag klev upp i morse), fotografera och lägga upp grejer till försäljning (en del är till och med fotograferade, och ska bara mätas), tapetsera klart målarrummet, dammsuga... Jag har inte brist på sysslor, om man säger så! Och vad är det enda jag vill göra? Gå på loppis! Jag vill åka in till stan och gå på en riktig loppisrunda, och fynda fina saker superbilligt. Jag har en shoppingönskelista (ramar, teservis i dockstorlek, grönmönstrad tapet, djupa och flata tallrikar, gamla husmoders-/kok-/handarbetsböcker, svartvitrandigt tyg, rolig/fin/intressant konst, runt vardagsrumsbord, Halloweendekorationer med mera), men håller samtidigt ögonen öppna för saker som är extra fina och extra speciella. Tycker man att ens hem och inredning känns tråkig, så är loppisar världens bästa grej för att hitta det där lilla extra. Lördagens loppiga fynd innehåller en del sånt!
 
 
 
Som jag sagt tidigare i veckan, så har jag facebooksfynd, loppisfynd och mommafynd att dela med mig av. Det första fyndet är den här lampan, den köpte jag via facebook. I mångas ögon är den en ren mardröm, i mina ögon är den rolig och charmig. Lampor är en av mina favoritsaker att köpa begagnat, det går att hitta hur fina/roliga/knasiga/speciella lampor som helst (det finns förstås snygga/stylish/trendiga/stilrena/osv lampor också, men dom intresserar mig sällan), och dom är både praktiska och snygga som pricken över i:et när inredningen känns tråkig. Den här lampan var mindre än vad jag hade trott, och passar helt perfekt på köksbänken för lite mysbelysning.
 
 
Dom här tekopparna är också facebooksfyndade, och ser kanske inte mycket ut för världen. Men dom är likadana som momma hade, och som jag druckit te ur i alla tider. Det roligaste (tycker jag) - dekoren heter Malin. Eftersom jag inte har någon av mommas koppar, så var jag glad att hitta ett par likadana, och för bara 40 kr.
 
 
 
Dom här superfina gardinerna hittade jag på Röda Korset, dom ser inte ens använda ut! Fyra längder kostade sammanlagt 80 kr (nytt tyg kostar knappast 80 kr/metern), och när det dessutom var just fyra längder (jag har två fönster i vardagsrummet) och det var billigt och det var fint, så funderade jag i ungefär 10 sekunder innan jag högg gardinerna. Tyvärr så passar dom inte ett dugg i vardagsrummet, jag satte upp gardinerna i ett fönster, tittade och bedömde i sådär tre minuter, och tog sedan ner dom. Superfina gardiner, men inte i mitt vardagsrum. Dom skulle kunna funka i köket, likaså i sovrummet, och man vet aldrig - rätt vad det är så gör jag om vardagsrummet igen. Min ursprungsönskeplan där, var blåmönstrade tapeter, så det kanske händer till slut.
 
 
Ett par Röda Kors-köp till - en plåtburk för en hel krona (den innehåller nu te, precis det te som också är med på bilderna), och en mässingsuggla för 15 kr. Jag älskar mässing, ännu mer älskar jag mässingsdjur, och just mässingsdjur brukar kunna vara rätt dyra. En sån fin uggla för så lite pengar, det var inget att fundera på!
 
 
Till sist är det några fler saker från momma (jag älskar att kunna omge mig med saker som har tillhört släkt och familj, det ger själ till hemmet tycker jag!). En närmare kik på dockan och ljusstaken:
 
 
Ljusstaken är gjord i renhorn, och precis en sån där rolig kitschsak som ger personlighet i ett hem. Den finns inte i alla hem, långt ifrån alla tycker om den - för mig är frågan bara var jag ska ställa den. Just nu står den i köksfönstret, men jag vill hitta rätt placering, så att den får all uppmärksamhet den förtjänar. Tepåsarna kommer förresten också från momma - dom är så snygga att det spelar egentligen ingen roll om teet är gott. Påsarna skulle kunna ligga framme som dekoration, så har dom ändå uppfyllt ett syfte!
 
 
Den stackars dockan är armlös, men även armlösa har existensrätt. Jag trodde att hon skulle vara gjord i porslin, då hade jag plockat isär delarna och använt dom för sig. Nu visar hon sig vara i tyg och papier maché (eller något sånt), så nu får hon leva kvar precis som hon är. Det är helt ok det med, hon är väldigt fin!
 
 
Den här tjusiga bjällran är egentligen ett vindspel, och ska förstås sitta ute i trädgården. Jag hängde upp den här i hallen för att kunna ta kort på den, och här får den nog stanna kvar - jag tycker att den är väldigt fin där den hänger! Dessutom så är min trädgård lite knepig - jag har bjällror hängande ute, och hur mycket det än blåser, så pinglar dom inte. Hur mysko som helst!
 
 
 
Sista mommafyndet, är faktiskt ett farfarsfynd! Min farfar höll mycket på med näverslöjd, och jag har lite av varje som han har gjort. Momma hade den här lampan, som legat undanstoppad dom sista åren - farfar gjorde bara runda lampor, så den här har blivit oval av sin egen tyngd. Rätt snyggt faktiskt, tycker jag! Det är en del som måste repareras, nävern torkar och går sönder med tiden (vilket är anledningen till att jag har gjort om mina näverlampor från topp till tå), men min förhoppning är att det ska gå lättare att bara laga den här lampan (i motsats till mina andra lampor) i och med att den är större, så att jag slipper fundera på en makeover. Det räcker med att fundera på var den ska hänga, jag har bara ett litet hus, och det hänger lampor överallt där jag vill att det ska hänga lampor. Storleken gör dessutom att den inte går att hänga i tex fönster, jag måste hitta nånstans där den kan hänga fritt. Men det löser sig, rätt vad det är så hittar jag den perfekta platsen!
 

Kommentarer:

1 Jenny:

Fina saker! Dockan påminner lite om en jag själv har, hon åkte dock i golvet en gång, så ögonen ligger och skramlar inne i huvudet på henne...stackarn..! ;)

Svar: jag kollar på loppis ibland efter gamla dockor med porslinsdelar, dom kan man göra en massa roligt av! faktum är, att dom flesta dockor kan bli till roliga/fina/creepy diy, till och med barbiedockor: https://www.pinterest.se/search/pins/?q=doll%20part%20upcycle%20diy&rs=typed&term_meta[]=doll%7Ctyped&term_meta[]=part%7Ctyped&term_meta[]=upcycle%7Ctyped&term_meta[]=diy%7Ctyped
Miss Kitten Heart

2 veggiehäxan:

Jättefina! Jag har en liknande ljusstake. Även fruktknivar och ett ställ till dem i samma stil.

Svar: eller hur! jag var på loppis igår, och hittade flera fina fynd - dom visar jag på lördag! ja, nu när du säger det - fruktknivar med ställ i horn har jag också sett förut, undrar om vi inte hade dom hemma, eller om det var farfar som hade såna!
Miss Kitten Heart

Kommentera här: