fetbladingar

På nåt sätt så verkar blommorna föröka sig själv här hemma... Eller ja, jag hjälper i och för sig till, jag har delat flera blommor, jag tar skott och försöker mig på bladförökning, och så har jag några helt nya blommor också. Eller ja, blommor och blommor - kaktusar och suckulenter, för att vara mera precis. Rätt lämpliga växter i mitt vardagsrum, som vätter och öster och söder, och har massor av sol precis hela dagarna. Samtidigt - det är ett litet rum, och det börjar bli ont om plats, och jag funderar på hur alla krukor ska få plats. Jag kan ju inte ha alla på soffbordet, som jag har nu...
 
 
  
Jag har samlat mina nyaste, mina mest nyomplanterade och mina favoriter på två brickor på soffbordet. Det börjar, som synes, vara rätt fullt...
 
 
 
 
Den största och spretigaste av dom allihop, är min souvernir-aloe, Maria hade med sig den från Sicilien. Jag är så glad och stolt över att den växer och trivs så bra! Den fick en större kruka igår, så nu kan den växa ännu mer! Pyttekaktusarna är ett fynd för en tjuga på Ica, min fina rosa moonstone visade jag närmare igår, och ja - sen är det kaktusar och suckulenter av diverse slag. Dom mörkgrönare aloe-plantorna härstammar allihop från ett skott som jag bytte till mig av Anna för längesen, mammaplantan behöver planteras om, den börjar vara rätt stor och rätt spretig... Jag ser inte fram emot att försöka få ut den ur krukan... En annan som är i stort behov av att planteras om, är min apsvans - den börjar bli rätt stor, krukan är säkert väldigt trång, men dessutom så är apsvans ganska skör - bladen ramlar lätt av (fast dom sitter betydligt bättre nu, den börjar som sagt få lite ålder på sig, och trivs tydligen). Å andra sidan, så lyckades jag plantera om mitt trollhalsband (på översta bilden), och den går också gärna sönder om man inte är försiktig...
 
 
Förresten, kom att tänka på - en sån här blomhylla, fast i mindre format, vore kanske något att snickra till fönstren? Så kan jag anpassa formen så att det får plats blommor både på fönsterbrädan och på själva hyllan. Annars går det förstås att bara sätta upp en hylla mitt på fönstret, men det är ju lite roligare med mera form på den....
 

Kommentera här: