mumsig halloween

Jag har ätit ärtsoppa mest hela dagen idag (havregrynsgröt till frukost, sedan ärtsoppa för hela slanten), inget fel på ärtsoppa, det är gott och billigt, och med färdigkokta ärtor så går det blixtsnabbt att laga till. Men - roligare mat finns det! Sverige har inga direkta Halloweentraditioner (det vore superenkelt att passa in Halloween bland våra traditionella traditioner - bara att plocka fram skinka, köttbullar, sill och lax, tillsammans med det övriga smörgåsbordet, och så introducera halloweenmust - klappat och klart!), så det blir till att snegla över Atlanten. Det finns förstås en massa godsaker med Halloweenkänsla att dregla över, det här är några jag fastnade för:
 
 
 
 
 
 
Som ni kanske lade märke till, så var jag väldigt frestad att bara hålla mig till sötsaker... Till slut övertalade jag mig själv att även mat utan socker kan vara gott (medan jag fortfarande höll mig till pumpatemat), och till sist kunde jag inte låta bli något lite mer spooky. Ett av dom bästa ställena på internet för spooky mat, är The Homicidal Homemaker, och jag kunde inte låta bli att dela en av hennes Twin Peaks-videos. 
 
Förresten, svensk halloweenmat - skulle inte halloweensemlor vara ett måste? Jag måste fundera lite på såna, men pumpa i degen, pumpakrydda i mandelmassan, och så grädde under locket, det vore något tror jag!
 

Kommentarer:

1 Jessica Högberg:

Eller bara helt vanlig semla men bakad så den ser ut som en pumpa;)

Svar: ja! antingen färgad orange, eller med en orange glasyr, så att det syns att det är en pumpa!
Miss Kitten Heart

2 Jessica Högberg:

Orange måste den vara=)

Svar: precis - ska det vara en pumpa, så måste den vara orange! ett annat alternativ är en svart semla, men jag vet inte riktigt på vilket sätt den skulle bli halloweenig, förutom färgen. fast en svart semla med svart grädde, som ändå smakar "normal" semla, det kunde iofs vara intressant! ^_^
Miss Kitten Heart

3 Jessica Högberg:



=)

Kommentera här: