ärtans lov

Jag har fortfarande lika tomt i skåpen som igår (nu är det av förklarliga skäl ännu tommare), men till skillnad från igår så lyckades jag laga riktigt god (och mättande!) mat!
 
 
Igår kväll blötlade jag mina sista bönor (eller ärtor, för att vara petig), så idag gjorde jag ärtfalafel på en del (resten kokade jag, och glömde på spisen, så dom är i princip redan färdigmosade...), och till det så hade jag den sista couscousen, och stark tacosås (jag köpte en stor burk i Östersund). Riktigt gott var det! Falafeln räcker till hela tre måltider dessutom, så det blir falafel och tacosås hela eftermiddagen - det kan jag överleva!
 
I morgon blir det antingen ärthummus eller ärtsoppa, förmodligen ärtsoppa, för jag har lite ont om kolhydrater hemma att ha till hummusen. Torkade ärtor och bönor är en tom plånboks bästa vän, med väldigt lite jobb så har man många portioner mat. Särskilt gula ärtor känns lite bortglömda, dom flesta likställer dom med ärtsoppa. Inget fel på ärtsoppa, men gula ärtor kan användas på samma sätt som alla andra baljväxter, och är mycket billigare. Jag har lite pant hemma, det borde räcka till antingen potatis eller pasta - bådadelarna funkar till hummus, även om potatis (klyftpotatis ♥!) är bättre, det tar mig igenom flera dagar tillsammans med ärtorna utan att det är speciellt synd om mig. ^_^
 

Kommentarer:

1 Jessica Högberg:

Så härligt obekymrad du låter över "ingen mat, inga pengar", jag gillar det, kanske kan lära mej nåt;) Kram!

Svar: det löser sig alltid! faktum är, att om jag har pengar, och går på affären för att köpa mat, så står det alltid helt stilla i skallen, och så går jag därifrån med typ bröd och yoghurt och godis - jag är usel på att ha mat hemma, jag vet inte riktigt hur man gör! :D
Miss Kitten Heart

Kommentera här: