trädgårdsönskar och -planerar

Jag gick ändå ut och grävde på förmiddagen, och tur var det - nu är det 25 grader varmt, och det verkar bli ännu varmare framöver. Hoppas att förmiddagarna fortsätter att vara hyfsat svala, så kan jag ändå få saker gjort - jag har lite till att gräva, för jag vill göra köksträdgården ännu lite större innan jag planterar nånting där. Jag har odlingsbänk att snickra, jag har en grop att gräva (som ska bli plats för brasa), jag har ännu mer grävande, för den blomsteräng som jag började planera för tre år sedan är fortfarande mest gräs, med några hål för buskar. Dessutom - jag skulle hemskt gärna vilja ha regn, för vattningen är bökigast av allt - jag har ingen slang/kran ute, så antingen får jag ta vatten ur diket (som börjar vara rätt grunt nu) eller bära inifrån.
 
Bönorna jag satte igår ser förresten inte så pigga ut, jag vet inte om det är den kyliga natten eller dagens värme, men det som var fina gröna plantor igår är helt visset idag. Jorden är blöt, så det är inte det som är problemet i alla fall. Förhoppningsvis tar dom sig, rötterna borde fortfarande vara ok, det borde växa upp nya blad tycker jag.
 
Förresten. Alla hobbies och intressen innebär behov av specialverktyg, för stickning/virkning/målning/osv så har jag det mesta jag behöver, trädgården är ett såpass nytt intresse, att jag upptäcker hela tiden nya saker jag behöver. Eller, jag överlever utan, men det skulle underlätta betydligt med! Som en vattenkanna, och en skottkärra, och en kratta med lagomt långt skaft. En vattenslang. Grus att bottna brasgropen med, stenar till min regnrännedamm, stenar/plattor att göra gångar med. Fruktträd, bärbuskar, örter, grönsaksplantor, funkia, rosor, en pilhäck. En liten traktor att gräva upp grönsakslandet med, en hög med jord till min runtstubbenplantering, blommor till min runtstubbenplantering, pallkragar, jord till pallkragar. En ny grind i staketet (jag har en plan, jag har också hittat betong på dasset, nu behöver jag bara papprör och plint, och kanske ett handtag). Börjar jag fundera, så blir listan lång och storslagen...
 
Men jag klarar mig faktiskt ett tag som det är, genom att koka soppa på spik och genom att göra så gott jag kan med sånt jag kan hitta på gården (jag har en gammal brädhög, brädrester från husbygge, lite plywood, en hög med gamla trasiga stenplattor (som jag ska ha till brasgropen), jag har en skogsdunge där jag kan ta slanor och sly...), dessutom bidrar snälla människor också (som Gerd som kom med plantor), och på sätt och vis så känns det nästan bättre att åstadkomma nånting av ingenting. Men en vattenkanna och en skottkärra skulle faktiskt underlätta! Och en korg - av nån anledning, så känns det som att jag behöver en korg för att skörda mat med, en plastbunke ger inte alls samma känsla! ^_^
 

Kommentera här: