soppa på en spik och gratisgrönt

Jag är väldigt oförtjust i matlagning, det är ett sånt där måste som jag försöker få avklarat så snabbt och lättsamt som möjligt, om jag inte rentav hoppar över det. Men idag kan jag faktiskt begripa vad folk pratar om när dom säger att dom tycker om att laga mat! Tomma skåp kan antingen inspirera till sammanbrott av hopplöshet, eller till nytänkade stordåd - idag var fallet det senare! Dom senaste dagarna har jag (som ni kanske märkt!) varit superpepp på att få ihop mat på ingenting, koka soppa på en spik nästan bokstavligen, och jag har inte bara ätit, jag har ätit gott. Till min överraskning!
 
Jag har alltid varit bra på att trolla med knäna i köket, många år av nödvändighet gör att man lär sig (alternativt lever på snabbmakaroner och ketchup eller nudlar) - en snutt här, en kant där, en liten rest, och vips så har man en måltid. Nu trodde jag att skåpena var bortom allt hopp, inte en snutt, inte en kant, inte en rest, men så dök en tanke upp, eller en hågkomst, och det slutade med mannagrynsf*sk i flera dagar. Dessutom dök lusten att odla och att skörda och att förädla upp, och det är en bra lust! Jag får pengar på fredag, men egentligen spelar det inte så stor roll, det blir inte många kronor över till matkontot ändå, så hållbara sätt att få matkontot att räcka länge är av nöden! Jag har skrivit en lista på måsten, mjöl, olja, kryddor, potatis, pasta osv, men jag hoppas på att kunna bidra med färsk mat från trädgård och natur också - ju mer sommar det blir, ju mer egenskördat är planen!
 
Men först pratar jag lite mer specifikt om dagens matlagning, sedan ett par ord till om egna skördar!
 
 
 
Jag behövde inte gå utanför gården för att få ihop dagens sena lunch! Sen, för att med plockning, rensning och avbladning, så tog det säkert ett par timmar att få ihop min måltid. Själva lagandet tog inte lång tid, men förjobbet tog desto längre tid. Gissa vad? Trots att det involverade bland annat avbladning av brännässlor, så var det njutbara minutrar, varenda en av dom! Jag lyssnade på ett gammalt sommarprat med underbaraclara, och så stod jag bara och plockade och rensade, lät det ta den tid det tog, stressade inte ett dugg. Väldigt meditativt, faktiskt!
 
Förresten - på den orange tallriken, ifall ni inte ser, så är det späd rallarros/mjölkört, klippt gräslök och gräslöksknoppar.
 
 
Det ser inte så imponerande ut, men det var faktiskt gott! Spenaten skulle jag fräst på om jag haft olja, men det hade jag inte, så jag kokade den i lite buljong med lök och vitlök. Rallarrosen och gräslöksknopparna stekte jag på när jag ändå värmde mannagrynsf*sk i stekpannan, när dom var klara så kryddade jag med citronpeppar och flingsalt. Det som ligger under nässlorna är alltså fuskfisk (jag tänkte på nässlorna som spenat, och spenat och fisk är ju klassiskt), och bredvid så ligger en sladdrig hög med rallarrosor och gräslöksknoppar, och så har jag strött flingsalt och gräslök överst. Och i glaset har jag iste, som jag gör genom att låta grönt te dra i kallt vatten i en tillbringare.
 
 
Jag hade visst plockat såpass med nässlor, att det räckte till en skål soppa också... Gott!
 
Om jag ska prata kostnader, så handlar det inte om många ören. Mannagrynsf*sken innehåller förstås mannagryn, jag kokade gröten på egengjord havremjölk, så det gick åt lite havregryn där. Isteet är gjort på nån tesked grönt te (som räcker till många glas, jag fyller på tillbringaren med nytt vatten ett par gånger innan jag anser att tepåsen är förbrukad). Allt grönt är plockat helt gratis, i nässlorna har jag två vitlöksklyftor, en halv lök och en buljongtärning. That's it! Vad kan det bli, nån tesked mannagryn, nån matsked havregryn, lite te, lite lök, vitlök och buljong? Extrembudgetvänligt i alla fall!
 
Eftersom min trädgård har fått väldigt periodisk uppmärksamhet dom tre åren jag bott här, så är den inte i bästa skick. Dessutom så är många av mina planer fortfarande planer, en del delvis förverkligade, en del bara påtänkta. Det krävs alltså en del jobb innan det går att skörda mat, jobb, och sådd och planteringar. När jag flyttade på rabarberplantor för ett tag sedan, så satte jag potatis på deras plats, och jag hoppas verkligen på egen potatis i sensommar/höst. Jag satte sockerärtor idag, jag hoppas att dom tar sig bättre än förra året. Eller ja, kommer jag ihåg att ta hand om dom, så utgår jag från att dom klarar sig bättre. Jordgubbsplantorna är på väg upp, liksom min enda smultronplanta, rabarbern växer på sig, likaså gräslöken. Däremot verkar inte mina kryddörter komma tillbaks i år, trots att dom ska vara perenner (persilja och mynta tex). Så nästa jobb i trädgården är att utvidga köksträdgården, så att jag får plats att så lite frön, jag har rädisor, sallat och spenat som jag tror fungerar att ha där. Jag har ett stort trädgårdsland bakom vedboden, men det är så igenväxt, det kräver massor av jobb innan jag kan odla något där, och jag är inte redo för det jobbet än.
 
Tills jag får något att skörda, så får jag kolla vad naturen har att erbjuda. Nässlor och rallarrosor är inte på långa vägar slut, jag ska plocka till maten imorgon också, och även i övermorgon förmodligen. När maskrosorna och granskotten kommer, så tänkte jag göra sirap av dom, inte livsnödvändigt men lite roligt att ha tänker jag. Dessutom - ett billigare alternativ till honung! Hela gården är omgiven av älgört, som är jättegod som saft och te, så när den växer till sig och börjar blomma, så kommer jag att plocka och torka till örtte. Sen är naturen full med ätbart, men jag har alldeles för dålig koll på det. Jag har gått med i några facebookgrupper med fokus på att vildskörda, och jag kollar bloggar och youtube. Bara jag kommer på ett namn, så blir det en ny kategori på bloggen - det känns som att det kommer att bli mer skrivande om sånt här i framtiden!
 
Förresten - nån som har ätbara plantor att avvara? Örter, bär, grönt av alla slag? Jag byter gärna, jag är inte helt ohändig, tex så är jag rätt grym på att sticka sockar! ^_^
 

Kommentarer:

1 Rebecca:

nej vad coolt!

Svar: tack! ^_^
Miss Kitten Heart

2 emma:

ser gott ut :)

Svar: det var gott! :)
Miss Kitten Heart

Kommentera här: