mitt hus tredje veckan i maj

Ännu en vecka har gått, maj börjar gå mot sitt slut - lite märkligt faktiskt, för jag tycker att det känns som juni! Maj borde vara slut för längesen! Jag börjar känna mig stressad över trädgården, men egentligen så är det supertidigt nu, det är helt otroligt att jag redan plockat av rabarbern tex, och att jag stoppat ner potatis i jorden. Bara lusten slår till lite mer konkret (och inte bara i teorin som just nu), så ska jag forsätta gräva köksträdgård på framsidan, och snickra en odlingsbänk till baksidan (jag hade ursprungligen tänkt ha altan där, men jag får ju aldrig tummen ur, så nu får det vara så länge, så bygger jag en odlingsbänk där för tomater och sånt (det blir gassvarmt, det är södervägg), och så bygger jag ett lock till så att lådan blir en sittbänk när säsongen är över, och grillgropen jag vill ha men inte har hittat en plats för, den kommer att hamna där, så kan man sitta på bänken och grilla när det är kyligare). Jag har massor av planer för trädgården, alla planer börjar tyvärr med en massa grävande...
 
Inomhus har jag också planer, men jag försöker att bortse från dom just nu, än så länge är det viktigare att fixa utomhus, tiden för det är mer begränsad. Småfix inne gör jag ändå, och så försöker jag fortsätta att hitta nya vinklar och nya infallsvinklar hemma, för jag har faktiskt fortsatt med #myhousethismonth. Jag har missat nån dag, jag har slagit ihop ett par dagar, men jag är fortfarande på banan!
 
 
Måndagen var "desk/workspace", och då blev det förstås en bild på mitt skrivbord. Det var ovanligt o-stökigt här, faktiskt, jag har en tendens att belamra skrivbordet (liksom alla vågräta ytor hemma...). Bordet är dessutom täckt med färgkladd, men det gör mindre - det får gärna synas att kreativa saker händer här!
 
 
 
 
 
 
 
Onsdag och torsdag var "green" och "on my walls", så då blev det hallens tavelväggar på hallens grönmönstrade tapet. Jag har visat bilder på mina tavelväggar förut, men jag tycker om dom, dom tål att visas! Dessutom - dom är ett bra exempel på att konst varken behöver vara dyrt eller svårt - jag tror att det dyraste jag har är ett print som kostade 300 kr, däremot har jag massor som var gratis eller nästintill. Dessutom har jag absolut inga baktankar och planer när jag hänger tavlor, utan jag börjar med en av dom större, och sen utgår jag från den, försöker blanda storlekar och former på ramarna, och nu när jag har både svarta, guldfärgade och svartvitrandiga ramar, så försöker jag att blanda färgerna också.
 
 
Fredagens tema var "animals", och då passar den här fantastiska samlingen som hand i handsken! Alla katter plus Alice tar upp halva min säng (så ser det ofta ut när jag vaknar, and I'm loving it!), och mysigare än så kan det inte bli! Det här är dessutom en bra vinkel över en sällan fotograferad del av mitt sovrum, här syns både garderoben (som jag tapetserat med sidor ur floror), min fina byrå (som ska målas svart, tror jag), en snutt blå medaljongtapet (en av fyra blå medaljongtapeter i sovrummet!), retrosängkläder och en liten kik på hallen utanför. Det här är alltså min utsikt varje morgon, fast jag ser lite suddigare - glasögonen ligger på byrån under natten, så jag ser inte så bra utan...
 
 
 
 
 
Gårdagens tema var "window", och jag visade mina grönaste fönster - kök och vardagsrum, alltså. Dom finaste fönstren är fyllda med växter och diverse fina prylar, finast är det med en kombination av saker som hänger och saker som står på olika nivåer, då känns det levande. Likaså att blanda stora och små växter, växter med stora blad och med små blad, slingriga/hängiga växter och strama/stela växter - kontraster, helt enkelt!
 

Kommentera här: