jag blev lite sugen på att pyssla lite mörkare pyssel

Jag har ju hållit på och fixat och grejat hemma den sista tiden, är det något jag är på humör för just nu, så är det att DIY:a till mitt hem! Samtidigt vet jag inte riktigt vad jag vill göra, jag har fått tummen ur och gjort en del som jag tänkt göra länge (jag har fixat knopparna på min sekretär, jag har klätt toadörren med teförpackningar, jag har åtgärdat det mest vita på bokhyllorna), jag broderar lite på mitt engelsk konfekt-broderi ibland, men nu står det still i skallen. Sånt jag allra helst vill göra (dvs måla snickerier) fallerar på att jag inte kan köpa färg, så jag måste hitta ett alternativt fix, eller gärna flera. Några sparade pins senare, så är jag faktiskt rätt sugen på att göra något åt det mer makabra och gotiska hållet, det var längesen sist! Jag håller mig fortfarande kvar på det murriga, mörka spåret hemma, men jag har litegrann glömt bort att jag inte bara gillar mörka färger, och svartvita ränder, jag gillar ju mera renodlad goth också (fast bara som detaljer, jag vill inte på något sätt ha en gothgrotta hemma), dödskallar, korpar, ouijabräden, tarotkort (både som grej i sig, och som inredningdetalj)... Tänk Tim Burton! Förra sommaren broderade jag ett ouijabräde i korsstygn, och alldeles nyss så gjorde jag mig ett par örhängen av miniminiouijabräden (ni får se, bara dom torkar ordentligt) - ouijabräden tilltalar mig mycket (jag vågar inte testa om dom fungerar, men jag tycker att dom är väldigt trevliga att titta på), och jag skulle i och för sig kunna tänka mig att måla ett ouijabräde till mig själv (jag gjorde ett och gav bort i julas). Eller om jag ska hitta på något annat? Något sånt här kanske:
 
 
Det finns en del klippdockor och sprattelgubbar med lite mörkare teman, den här gillade jag mycket. Däremot är jag mest sugen på att helt enkelt skriva ut den och rama in den - jag tycker att den är fin som den är! Fast det borde jag inte göra exakt just nu, jag har redan konst som ska ramas in, och för få ramar att rama in i (eller fel storlekar)...
 
 
Jag skulle hemskt gärna vilja ha tag på gamla dockor, för dom kan man hitta på mycket roligt med! Av huvudena kan man göra krukor tex, eller lampor, av kroppen kan man också göra lampor, eller kanske vaser, och armar och ben kan bli tex hängare. Många tycker att det är supercreepy med dockdelar, men jag gillar det! Lite creepy behöver inte vara något negativt! ^_^
 
 
Det här har jag länge velat göra med mina fina tekoppar! Jag tror inte att det är överdrivet svårt, men jag behöver transferpapper, och det har jag inte tyvärr. Däremot skulle jag kunna sätta mig ner och fixa själva texten, så att det bara är att skriva ut den dagen jag kunnat köpa transferpapperet. En annan sak jag länge velat göra, som också involverar tekoppar, är en Grim-kopp, som den i Harry Potter. Där behöver jag tyvärr också handla material först - en gammal tekopp, och en porslinspenna.
 
 
Jag kan absolut tänka mig att sätta igång med ett korsstygnsbroderi, det är ett väldigt trevligt göra att ha i händerna, särskilt nu när det äntligen blivit varmt - stickning och virkning brukar inte vara det bästa sommartid. Förra sommaren stickade jag en filt i mohair, det blev väldigt varmt (trots den svala sommaren), särskilt när den började bli lite stor. Hela mitt knä var fullt med fluffig ullig filt! Men korsstygn som sagt, det är ett bra sommarprojekt. Jag har länge velat göra något anatomiskt, det här lilla hjärtat var supergulligt, men det finns alla möjliga organ och skelettdelar att brodera.
 
 
Sy en skelettdocka eller två, kanske? Dom är supersöta, men jämfört med mina andra önskepyssel, så är dom enbart dekorativa (på det riskerar-att-bli-liggande-och-skräpa-sättet), och Alice lär betrakta dom som leksaker. Ska jag göra något sånt här, så måste jag först av allt fundera på var den ska stå/hänga - jag vill att den ska ha ett "hem" innan den ens blir till. Risken är dessutom överhängande att om jag börjar sy små söta gotiska mjukisar, så blir det flera - det finns massor av söta att göra!
 
 
En annan väldigt söt, och väldigt onödig sak, som också riskerar att bli ett gäng innan jag tröttnar, är virkade små virus. Överhuvudtaget så kliar det lite i fingrarna efter att virka anatomiska detaljer - en livmoder har jag velat göra länge!
 
Ok, har jag bara suttit och pinnat och bloggat bort ett par timmar i onödan, eller har jag faktiskt kommit fram till något konkret och kreativt? Japp, faktiskt - jag ska skriva ut korstygnshjärtat, jag blev rätt sugen på att sätta igång med ett sånt. Rätt skönt med ett litet projekt också! Dessutom kan jag inte låta bli att skriva ut Liemannen som klippdocka, jag får helt enkelt försöka hitta en ram som passar till honom!
 

Kommentera här: