frukt- och gröntdjungel

Jag ska strax gå ut och klippa gräset, det är rätt svalt ute nu, och gräset blir inte kortare. När det är klippt, så kan jag med gott samvete gräva lite mer köksträdgårdsland och snickra ihop en odlingsbänk - jag har grönsaker som måste i jord, blomkål, brytbönor och gurka, jag fick en leverans av Gerd nu på förmiddagen (tack Gerd!). Dessutom väntar jag libbsticka och ev björnrot i brevlådan, så ja - jag måste göra plats för dom! Jag hoppas också hitta billiga plantor med mynta, citronmeliss, dill, persilja mm, det enda som övervintrade var som sagt gräslöken (och rabarber, jordgubbar och månadssmultron). Apropå jordgubbar, så förstördes en hel del jordgubbar när dom låg direkt mot jorden förra året, så jag ska kolla om jag har tidningar så att det räcker att täcka jorden i år, det borde fungera om inte google luras med mig.
 
 
Jag såg just den här videon, och den illustrerar bra det jag vill ha ut av min trädgård. Jag befinner mig förstås i Jämtland, och inte i Kalifornien, utgångsläget är rätt annorlunda. Men just det här, att göra sig av med all tråkig gräsmatta till förmån för ätbara saker, det är min dröm. Hade jag tillgång till jord, så hade jag odlat direkt på gräsmattan i pallkragar/odlingsbänkar, det skulle spara mycket jobb. Nu får jag gräva bort gräsmattan istället (och alla rötter under gräset), eftersom jag behöver jorden därunder att plantera i. Det tar tid, det är tungt, men i slutänden hoppas jag att det är värt det. En sån här matjungel kommer jag aldrig att få, men förhoppningsvis en trädgård full med ätbart.
 
Jag är på gång i alla fall!
 

Kommentera här: