egenmixad mjölk

Jag nämnde igår att jag mixade ihop egen havremjölk. Den dryga litern jag gjorde igår är slut idag (rekord tror jag!), eftersom jag gjorde mannagrynsf*sk idag också (modifierad variant, utan panering, och utan potatismos till, för potatisen var slut), och jag åt mannagrynsgröt till frukost. Mina favoritgrötar är dom som är kokta på mjölk, mannagryn, vetemjöl, risgryn, graham osv, men jag äter sällan det eftersom det går åt såpass mycket mjölk - mjölk är dyrt, jag försöker att få varje liter att räcka länge. Men nu, när jag upptäckt att det går att göra havremjölk själv, så kan jag använda mer mjölk hemma! Jag mixade en liter nyss, det går supersnabbt, det är enkelt, det är billigt, jag kommer helt klart att fortsätta med egenmixad mjölk! Jag använde underbaraclaras recept, men jag hade ingen olja hemma, så jag uteslöt den. Däremot hade jag i lite honung, för jag vill gärna ha lite sötma i mjölken.
 
Å, och gissa vad? Mjölken blir jättegod! Det blev över en skvätt som inte rymdes i flaskan, det var inga problem alls att dricka upp den. En annan jättebonus: mjölken funkar bra i te också! Inte lika god som Oatly's iKaffe (som är den absolut godaste mjölken att ha i te), men absolut drickbar, och skär sig inte heller.
 
Här är alltså en nyfrälst mjölkmixare, som hädanefter kommer att lagra en massa havregryn i skafferiet!
 
Å igen, man borde kunna göra mjölk på andra gryn också. Dags att experimentera framöver, alltså!
 
 

Kommentera här: