nya parfymer och med lust att bry mig om hur jag ser ut

Jag måste skriva ännu ett parfyminlägg, för den senaste veckan har jag blivit flera miniparfymer rikare! Några har jag önskat själv, några valde Janice ut till mig, flera blev en positiv överraskning!
 
Som den här gulliga överraskningen - jag hade helt glömt bort hur små och söta miniflaskorna är! I och för sig, det finns olika storlekar. Jag hade sedan förut en liten flaska Britney Spears (från Weronica, minns jag rätt då?), men i jämförelse så är den rätt stor. Den vanligaste ministorleken är 3,5 och 5 ml, men det finns så små som 1-1.5 ml också. Minimini! Dom jag fått hem nu är nog runt 5 ml, give or take. 5 ml, det är en tsk. Kolla måttsatsen i kökslådan, en tsk är inte stort! Dom söta flaskorna är absolut en stor tjusning, och anledningen till att jag inte måste älska varenda flaska i min samling, men det bästa är förstås när det dessutom luktar gott! Som den här lilla handfullen - Sun Moon Stars är en gammal favorit från ungdomens dagar (dvs 90-talet), Casmir från Chopard (längst fram) var en väldigt positiv överraskning, den vill jag ha i en större flaska, och i edP, så att doften sitter länge. Cabotine, med dom gröna blommorna, funkade inte lika bra, men är desto finare att titta på!
 
Dom tre till vänster, plus den med rosett på toppen, valde jag inte själv, och skulle aldrig ha gjort det heller. Vilket vore synd, för allihopa tycker jag överraskande bra om, särskilt Magnetic (eller egentligen är det för tidigt att säga någon särskilt, igår duttade jag på alla fyra på armarna, det är svårt att säga nånting säkert då, jag måste provköra dom andra tre ordentligt innan den definitiva domen faller!). Alla fyra dofter är rätt damiga (alla dofter på bricka är iofs åt det damiga hållet, utom dom två blå flaskorna, Britney Spears i bakgrunden och Sun Moon Stars), dom är alla äldre sorter, från 80- och 90-tal, och dom innehåller alla fyra aldehyder. Aldehyder förknippar jag med Chanel no 5 (som var den allra första aldehyddoften), och hur mycket jag än vill tycka om den, så är jag inte speciellt förtjust i den. Kanske jag har ändrat mig med åren, tydligen så är damiga dofter numera min grej... ^_^ Det är också mycket blommor, en del frukt, och kryddiga och träiga dofter i botten. Jag brukar kika efter parfymer med kryddighet, sötma, trä och frukt, men tydligen kan jag bredda mitt sökmönster! Just nu har jag på mig Magnetic, jag har fyllt på den lite under förmiddagen (jag gissar på att det är en edT, doften dunstar rätt snabbt), och nu ägnar jag alldeles för mycket tid med att sniffa på mig själv... Jag luktar lite ovant, men gott!
 
En parfym som jag haft länge, är Lancômes La vie est belle, jag fick den som prenumerationspresent för några år sedan, den var också en oväntad positiv överraskning. Jag brukar som sagt hålla mig till dom kryddiga, söta, tunga dofterna, den här är söt, men betydligt lättare - och jättegod! Jag förstår att det är en populär doft, jag kan tänka mig att den breda massan tycker om den, den är inte så knepig och komplicerad, bara varm och söt och god. Dom snygga örhängena jag fick av Suss var förresten tvungen att ligga framme, dom är alldeles för fina för att ligga undanstoppade tillsammans med mina andra smycken. Jag tycker dessutom att dom passar väldigt bra tillsammans med parfymflaskor och mässingsbrickor/-hyllor - kollar man bara ovanpå min sovrumsbyrå, så ser jag betydligt mera intressant och stylish ut än vad jag egentligen är...
 
Å, apropå stylish och så - jag är sällan utanför dörren, är jag ut så är det för att åka på affären eller för att umgås med familj eller vänner en stund. Dessutom är det vinter ute, kallt ena dagen, snöstorm den andra. Jag kommer inte ihåg sist jag sminkade mig eller brydde mig om hur jag ser ut. Jag saknar det faktiskt! Som exempel - jag hittade en (oanvänd!!!) ögonskuggspalett på loppis sist, Kat von D i samarbete med Too Faced (fast jag saknar Too Faced-delen, det ska vara en palett till som kan sättas ihop med den jag har, men enligt dom recensioner jag läst, så är det Kat von D-paletten som är något att ha, Too Faced-paletten är inte alls lika bra). Jag har provat färgerna på handleden, men har inte testat att sminka med dom - det känns lite överkurs när jag bara går här hemma. Överhuvudtaget, så har jag funderat på att sortera bort en massa smink ur samlingen, just för att jag aldrig sminkar mig. Men att aldrig sminka mig känns urtrist just nu, förhoppningsvis får jag flera möjligheter att göra det framöver i livet - jag sminkar mig i perioder, jag hoppas på att en sminkperiod följer den här stiltjen! Det vore i och för sig praktiskt, om den sammanföll med att mitt hår blir lite längre - jag håller på att spara ut det, det ser inte fullt så risigt ut som jag hade varit rädd för, men det kan bli betydligt bättre! Faktum är, att just nu (särskilt med retroglasögonen jag använder eftersom mina två favoritpar gått sönder) så är jag väldigt lik min mormor som hon såg ut när jag var liten, med frisyr och glasögon och allt. Jag har alltid varit en kopia av mamma, nu när jag blir äldre så är det visst mormor som jag ser ut som...
 

Kommentera här: