internationella kvinnodagen

Internationella kvinnodagen är inte en dag för att gratulera kvinnor, utan för att uppmärksamma ojämställdhet och kvinnors situation i världen. En bra dag att påminna världen om varför vi måste vara feminister! Vi kan välja att göra det på olika sätt, genom att upplysa om hur ojämställd världen faktiskt är, trots att det är 2018, genom att upplysa om hur fruktansvärt kvinnor av alla åldrar behandlas, hur dom utsätts för våldtäkter, misshandel, könsstympning, tvångsgifte, övergrepp, osv osv. Vi kan också välja att framhäva kvinnor som kämpat/kämpar för rättvisa, för att få samma möjligheter och rättigheter som män, för att få leva på sina egna villkor... Hur ojämställt vi än har det idag, så har det varit ännu värre, och det är tack vare dom kvinnor som gått före oss, som har kämpat före oss, som vi har dom rättigheter vi ändå har idag.
 
 
Jag uppmärksammar kvinnodagen idag genom att uppmärksamma några av dessa pionjärer, genom några filmtips - jag tänker att film är lättillgängligt för den breda massan, även dom som inte orkar engagera sig i böcker, inte orkar leta information på nätet osv, orkar sitta ner i 1½ timme och se på en film.
 
 
Hidden Figures har jag tänkt se länge, men det har inte blivit av - idag är en bra dag att åtgärda det!
 
ETA: Ett par timmar senare, så kan jag bekräfta att filmen är bra, den måste ses!
 
Frida har jag haft på DVD i flera år, och jag har fortfarande inte sett den... Dags att åtgärda det med!
 
 
Stekta gröna tomater och Thelma & Louise är inte baserade på sanna händelser eller verkliga personer, men dom är verkligen dom ultimata girl power-filmerna, så dom måste vara med på listan! Towanda!
 
Även om antalet filmer om starka kvinnor och med starka kvinnor är få, så är listan betydligt längre än såhär. Att den är kort beror på ett par saker: jag vill främst dela verklighetsskildringar, och jag har visst sett alldeles för få... Uppenbarligen, eftersom jag bara sett en av dom tre jag tipsar om här... Det finns en hel del filmer om historiska kvinnor, kvinnor som Marie Antoinette, Amelia Earhart, Kleopatra, drottningar som Elizabeth I, Elizabeth II, Mary Stuart, Victoria, vår egen Kristina (drottningar känns förresten överrepresenterade, Marie Antoinette och Kleopatra är ju också drottningar, det verkar som att dom är intressantast att göra filmer om...), Jeanne d'Arc, Beatrix Potter, Margaret Keane, Coco Chanel, Margaret Thatcher, Jackie Kennedy, Erin Brockovich (japp, baserad på en verklig person och en verklig händelse), Rosa Parks... Tjejligan (A league of their own), om en kvinnlig baseball-liga under andra världskriget) är faktiskt också verklighetsbaserad, men jag vet inte om just karaktärerna i filmen har existerat, eller om det bara är själva händelsen.
 
Kvinnor gör skillnad hela tiden, en del mer än andra, en del blir mer ihågkomna än andra. Jag tänker uppmärksamma kvinnodagen genom att komma ihåg några av alla dessa kvinnor! Fast vet ni vad? Det gör jag i princip varje dag, jag väljer alltid filmer, tv-serier, musik, böcker osv med fokus på kvinnor - kvinnliga huvudroller, kvinnliga röster, kvinnliga musiker... Till och med när jag tittar på serier med huvudsakligen manliga karaktärer (som NCIS och Criminal Minds), så ser jag dom till 95% för dom kvinnliga karaktärerna - jag säger bara Abby Sciuto och Penelope Garcia! En ny säsong av både Wynonna Earp och Jessica Jones börjar förresten nu i mars. Hurra!
 

Kommentera här: