textila presenter från hjärtat

Presenter gör jag helst själv, jag har inga stora summor att spendera, och jag vill hellre ge något unikt och från hjärtat, än nånting köpt bara för att. Den här gången var det en bröllopspresent, och en bytespresent, och eftersom båda har mottagits, så kan jag dela med mig av dom här!
 
 
För två månader sedan, så gifte Weronica sig med sin Ulrich, och jag funderade på ett gäng olika saker i present. Det här var den sista funderingen, det krävde inte att jag köpte en massa material, utan det var bara att sätta igång och brodera. Inspirationen var såna klassiska initialer som älskande har ristat i träd i alla tider, jag ristade dom med nål och tråd, på ett anatomiskt hjärta. Åtminstone Weronica gillar tatueringar och old school, så det kändes lämpligt, likaså gillar hon rosa, så ett rosa hjärta fick det bli.
 
 
 
Med konstkompisen Cathy hade jag ett mail art-byte i maj (jag väntar fortfarande på hennes paket, det har fastnat i tullen, och varit där sådär 2-3 veckor...), hon önskade sig en treasure bag. Jag tänkte amulettpåse, och efter en massa pinterestsurfande (det fanns en massa fint och inspirerande, först fastnade jag för dom mer bohemiska varianterna med fransar och pärlor och sånt) så kom jag på att jag ville göra en påse/väska inspirerad av marsma-påsar. En marsma (eller mashma/maschma/masma) är ursprungligen en samisk sypåse, som numera ofta tolkas i filt med folkloristisk inspiration hämtad från bla yllebroderier
 
 
 
(Dom två översta bilderna stämmer bäst i färgen...)
 
Jag klippte, applicerade och broderade på fri hand, tittade på bilder för inspiration, och utgick från vad jag hade i tyg-, pärl- och broderitrådsförråd. Det är första gången jag har provat något liknande, men jag är nöjd, Cathy är nöjd, och jag är sugen på att göra större versioner att förvara tarot-/orakelkortlekar i. Jag tycker att det borde gå att hitta köpare till det, men tyvärr brukar jag vara skitdålig på att bedöma vad folk vill betala pengar för... Det är en stor orsak till att jag helst ger/byter bort mina skapelser istället för att sälja. Jag har helt enkelt svårt att hitta rätt ställe att sälja på!
 
Till Cathy skickade jag lite mer smått och gott, men det tog jag visst inte kort på... Jag skickade en liten lila amulettpåse som Karin gjort, och ett par små flaskor från henne också, en fylld med flygstenar (stenar från krävan) från tjäder, och en fylld med björnpäls och torkat björnblod. Jag skickade också med en liten flaska med små ametister, och några större kristaller också. Det är kul att byta med folk som delar ens intressen!
 

Kommentarer:

1 veggiehäxan:

Jättefina! Jag tror jag känner igen pärlorna☺

Svar: tackar! det borde du göra! ^_^
Miss Kitten Heart

Kommentera här: