sparar natur och trädgård

Jag känner mig väldigt husmoderlig idag - jag har bakat rabarberkaka, plockat maskrosor, påbörjat maskrossirap, plockat rabarber och fryst in rabarber. Rabarberkakan är till för omedelbar konsumtion (Birgitta kom och hälsade på en stund tidigare idag), resten är till senare. Maskrossirapen (liksom granskottssirapen som står i solen och drar sig) är tänkt att fungera istället för honung, rabarbern kan kokas till sylt, saft, chutney osv, den kan bli till paj och kaka - en glimt av sommar framöver, när sommaren känns väldigt långt borta.
 
 
 
 
En korg full med maskrosor, en citron och en liter vatten blir till jag vet inte hur mycket sirap - den ska koka ihop med socker imorgon tills den tjocknar, den lär minska en del i mängd under koktiden.
 
Rabarbern plockade jag hos grannen (dvs hos en i byn), för min rabarber behöver växa till sig, egentligen borde jag inte röra den mer i sommar, men det är svårt att låta bli. Jag tyckte inte att jag plockade många stjälkar, men det blev rätt mycket ändå när jag hackat och sockrat allt. Fyra påsar blev det i frysen, med 1-2 liter i varje påse. Fyra påsar med rabarberskatter!
 
Granskotts- och björkbladssaft står näst på tur, innan granskotten blir för stora, men jag måste köpa mera socker först, det sista sockret kommer att gå åt till maskrossirapen. Björkbladen går säkert att plocka ett tag till, men granskotten är det mer bråttom med. Fast jag plockade och förvarade i kylen ett år, det funkade faktiskt, jag ska förhoppningsvis inte låta dom stå alltför länge!
 

Kommentera här: