funderar på bevattning, sammanträffanden och naturskafferi

Molnen som hängt ovanför oss hela dagen, verkar inte leda till något regn... Jag fortsätter och håller tummarna ändå, det behövs en riktigt markblöta! Under tiden, så vattnar jag med en hink, och funderar på alternativa lösningar. En slang från kökskranen, och ut genom köksfönstret, är förmodligen det mest genomförliga. Det mest ekonomiska också, ser jag när jag googlar på vattenslang - den första träffen (Biltema) har 40 meter slang för 150 kr. Sen behövs munstycke åt ena hållet, och anslutning till kranen åt andra hållet, och jag måste kolla om 40 meter räcker (det tror jag i och för sig), men det går att åstadkomma för en rimlig summa. Jag får sälja lite mer saker, bara!
 
Jag läste klart Lilla huset på prärien-serien idag, dom två sista böckerna ingår egentligen inte i serien, utan sammanställdes med utgångspunkt från anteckningar och dagböcker av Laura Ingalls Wilder. I den näst sista boken, På väg hem, så åker hon och hennes familj från De Smet, South Dakota till Mansfield, Missouri, i jakt på bättre land. Nyss såg jag klart ett avsnitt av Homestead Rescue, där dom hjälper ett par som bor i Ozark, Missouri, som Laura med familj åker igenom på väg till Mansfield. Kul att se verkligheten, när jag nyss läst om just det! Dessutom, i tv-serien så pratar dom bland annat just om nybyggarna under 1890-talet, precis det som Lauras bok handlar om. Det är intressant med sammanträffanden!
 
Weronica var hit en stund igår, trevligt att träffa folk ibland, trevligt att ha vänner som hittar hit, eller som bor på promenadavstånd, nu när jag har svårare att ta mig nånstans! Vi satt och surrade en massa förstås, och hon hjälpte mig att hämta en hög med sten till min vattenränna. Det saknas fortfarande sten, men det saknas lite mindre sten nu! Vi pratade också om att förse sig ur naturen, hon är visst en hejare på att plocka bär och svamp, och har en del ställen, och hon lovade att ta med mig ut och plocka i sommar/höst. Hurra! Dessutom får jag plocka rabarber hos Karin, eftersom mina rabarber inte är så stora i år, så är det också ett hurra! Och imorgon ska jag ut och plocka maskrosor till maskrossirap, jag köpte citroner när jag var på väg från hundfrisören i onsdags, så nu kan jag skörda och sylta och safta ett tag framöver. Sade jag att det blir granskotts-/björkbladsdricka också? Jag hittade ett recept och måste prova, så det blir nog också plockat imorgon.
 
 
Jo, Alice är ju nyklippt, det måste ni förstås få se! Hon är helsnaggad, från topp till tå, från nosspets till svansspets, och är rätt olik sig! Jag glömde att säga att öron och svans gärna fick vara kvar, så nu är hon som sagt helsnaggad. Men så skönt för henne, och pälsen växer rekordsnabbt - det kommer inte att dröja många veckor innan hon känns långhårig igen! Och då kommer vi att åka tillbaka till hundfrisören, för jag är jättenöjd - för 600 kr så badade hon Alice, klippte, klippte klor, ryckte öron och skrapade tandsten. Bra pris, och fint resultat! We'll be back, absolut!
 

Kommentarer:

1 emma:

haha vad söt hunden blev

Svar: tur att allt klär en skönhet! :D
Miss Kitten Heart

Kommentera här: