fredagsfavoriter på en lördag - en enklare önskelista

Igår var jag superslö (med stor hjälp av Alice), jag låg mest på soffan och läste med Alice på magen. Hon löper, och är extremt mattesjuk just nu - ligger hon inte på min mage och myser, så är hon inte nära nog, typ. Jag hade fredagsfavoriter planerade, men satt som sagt inte upprätt speciellt lång tid i stöten, bara för att äta något eller för att dricka en kopp te. Då blir det fredagsfavoriter på en lördag istället! Den här gången är fotona mest för inspiration, dagens favoriter är inte sånt jag har hittat på internet, utan sånt jag saknar i verkliga livet. En fredagsfavoritsönskelista, kan man kalla det. En önskelista med sånt som skulle göra mitt försök till ett enklare, mer självförsörjande liv lite lättare!
 
 
Ett växthus skulle jag gärna vilja ha. Det behöver inte vara stort, bara så att jag får plats att dra upp lite frön själv - det blir ju så mycket billigare att odla så! Egentligen har jag en köksbänk i söderläge som skulle funka bra att ställa en massa plant på, men det är katternas bänk, och små plantor och krukor med jord skulle inte stå speciellt säkert där katterna också sitter en massa...
 
 
Vettiga redskap underlättar mycket! Jag har en del, jag saknar en del - en skottkärra, en vattenkanna, en kratta med normallångt skaft, en vattenslang... Grundläggande trädgårdsredskap, som inte behöver vara speciellt dyra heller. Loppis, auktion och lågpriskedjor som Rusta är alla tre bra ställen att hitta billiga redskap, tyvärr så är jag inte speciellt mobil nuförtiden, så att åka runt på loppisar tex är inte det lättaste...
 
 
En korg eller två skulle jag också gärna vilja ha. Dels har det säkert att göra med en inre trädgårdsromantisk bild, att gå i en dignande köksträdgård med en korg på armen, fyllande korgen med allt vad skörd heter. Men en korg har också en praktiskt funktion - det är lättare att hantera än tex påsar, det är luftigt i motsats till tex plasthinkar, när man fyller på bredden och inte bara på djupet, så är risken mindre att man skadar/klämmer/mosar det man plockar... Och så känns det förstås lite extra bra att gå och plocka med en korg på armen... ^_^ Återigen så är det loppisar och auktioner som är bästa källan till billiga korgar, återigen så har jag svårt att ta mig nånstans...
 
 
Jag behöver verkligen en ny grind till staketet runt baksidan, jag byggde ihop en första sommaren här, och jag var ännu sämre på att bygga då än vad jag är nu... Planen är att göra en grind av en gammal dörr, jag har den gamla ytterdörren stående i förrådet, så det är bara frågan om att få den på plats. Jag hittade dessutom en påse betong på utedasset, så det som behövs är papprör och jordankare, och kanske nån som kan hjälpa mig att hålla dörren upprätt medan jag får den på plats. Det är alltså inget överkomligt projekt, det ska bara bli av. Staketet behöver förresten göras klart också, ena sidan är inte fäst i huset (som den ska vara), och jag behöver bättra på med några stolpar här och var. Inte heller enorma projekt, ska bara få tummen ur...
 
 
En eldgrop är inte heller ett projekt som ligger så långt borta, jag tänkte faktiskt börja gräva idag. Jag har gamla trasiga betongplattor liggande på en skräphög i min lilla skog, dom tänkte jag släpa fram och använda som kantstenar runt eldgropen. Jag hade gärna haft grus i botten på gropen, men jord lär funka det med - inte lika prydligt, men brinner inte mer än vad grus gör. I bakgrunden på bilden syns en annan sak jag önskar hem - en badtunna. Nån gång blir det förhoppningsvis verklighet!
 
 
Jag längtar efter varmrökt mat, och planerar att bygga mig en egen rök framöver. Förebilden är farfar, han hade alltid nyrökt fisk när vi hälsade på, han hade byggt en rök halvvägs under marken (typ den här, eller nåt liknande), jag tänker mig en rök av en gammal plåttunna eller nåt. Jag kan inte mura och dylikt, så det måste bli något slags ombyggnation av redan existerande föremål. Jag har i och för sig ett par cementrör liggande på gården, dom går kanske att använda till något... 
 
 
Solpaneler är en lite större önskning, nånting jag hoppas på för framtiden. Elen är min dyraste utgift, och sätt att sänka den kostnaden är alltid intressant - särskilt miljömässigt hållbara alternativ. Halva mitt hustak vetter åt söder, så det är en rejäl yta som kan kläs med solpaneler! Jag har kollat lite vad det skulle kosta, enligt beräkning drygt 60 000 kr. Mycket pengar, men inte ouppnåeligt mycket (hoppas jag), och jag skulle spara över 90 000 kr om året. Det skulle absolut göra skillnad!
 
 
Den sista punkten på min önskelista är förmodligen den billigaste - jag saknar några redskap som skulle underlätta syltning och saftning - en större sil, en saftduk, en tratt står högst på listan. Burkar och flaskor vore också bra, jag har lämnat allt sånt i glasåtervinningen förut, så jag har inte så mycket kvar, bara några småburkar. Jag kan ha några i förrådet, jag hade en låda ute till försäljning förut, men om jag inte minns fel så fick jag det aldrig sålt. Jag ska gå och kika nu när jag ska ut med Alice! Det bästa är ju att kunna hitta användbara saker hemma!
 
Det här är alltså min fredagsfavoritsönskelista - stort och smått, billigt och lite mer kostbart, framtidsönskningar och få-tummen-ur-önskningar. Högt och lågt! Problemet är egentligen mitt gamla vanliga problem, jag har så många projekt och planer och idéer, att jag blir överväldigad, jag vet inte var jag ska börja, vad jag ska ta tag i först. Jag vill ju få allting gjort samtidigt, på en gång! Samtidigt - jag började ju våren med tre mindre projekt, jag har fått dom gjorda plus lite till. Dags att välja ut tre mindre projekt till, och satsa på att få dom gjorda, kanske? Ok, avslutar önskelistan med tre önskningar till, eller snarare tre mål:
 
1. Gräva eldgrop.
2. Gräva ut rabarberlandet och flytta dom plantor som envisas med att komma upp i köksträdgården.
3. Gräva ut köksträdgården och få ner blomkålen i jorden.
 
Tre små projekt, tråkiga projekt förstås, bara en massa grävande, men skönt när dom är färdiga och gjorda. No time like the present, bara att hugga i och börja gräva!
 

Kommentera här: