budgetmat lagas och utrensningen fortsätter

 
Lunchen blev så bra idag på så lite pengar, att jag var tvungen att dela med mig! Couscousen hade jag i skafferiet, champinjonerna köpte jag igår, kikärtsbiffarna är rester från i förrgår (och dessutom skafferirensning från Weronica) och det gröna är rädisor (blast och allt!) som jag gallrat från landet. Så gjorde jag bara en vinägrettdressing och hällde över, och blandade runt, och det var allt! Jag orkade förstås inte äta upp allt, men jag önskar att jag fick plats med lite till i magen - det var faktiskt jättegott! Förresten, ser ni att rädisorna börjar ta form? ^_^
 
Annars så fortsätter jag att rensa ut grejer hemma, jag har haft besök på loppisen så jag måste fylla på nytt. Meningen med loppisen är dels förstås att tjäna ihop några extraslantar, dels att bli av med saker hemma. Idag rensade jag på handdukshyllan, i duklådorna och i pyntskåpen. Sånt som jag hållit fast vid för att jag tycker att det är fint, men som aldrig blir använt. I pyntskåpen är jag extra hård, för där sorterar jag ut all plast jag hittar, även om det skulle råka vara grejer jag gillar (som min Hello Kitty-radio, den är super-awesome, men får vara det hemma hos någon annan hädanefter). Dessutom ska jag offra min kasthylla, den är fin, jag tycker om den, men det enda den är till för är att visa upp prylar, och mina prylar håller jag ju på att rensa bort. Det är väldigt skönt för själen, faktiskt!
 
Fast samtidigt som jag rensar bort, så skriver jag listor i huvudet på vad jag behöver skaffa... Det låter som en motsägelse (och det är det väl egentligen), men samtidigt så hänger det ihop med att jag ser bättre vad jag behöver när jag har mindre saker att leta bland. Dessutom råkade jag tappa min lilla dressingsskål idag, och det åstadkom en lucka som behöver fyllas - jag behöver en eller ett par små skålar. Dessutom några plåtlådor (typ matlådor), ett eller ett par udda glas (jag har alltid ett vattenglas på diskbänken, nu använder jag en liten vattenflaska, den är inte alls lika bra som ett glas), en lite större, lägre och vidare burk (jag ska göra smörgåsmargarin själv genom att vispa ihop rapsolja och smör, och det behöver förvaras i något med tättslutande lock), eventuellt ätpinnar (på lördag tex ska vi äta sushi, men jag vill inte använda deras engångsätpinnar, så det vore bra att kunna ta med egna), och så lite textilier - näsdukar, servetter, tvättlappar... Jag skulle kunna sy själv, absolut, men utan symaskin så tar det en jäkla tid. Dessutom så har jag flera syprojekt på kö redan, jag håller på att sy shoppingpåsar (till grönsaker och sånt) och jag ska sy tygbindor. Som tur är, så kräver bivaxdukarna ingen sömnad, dom ska bara klippas till och bivaxas. Jag har mitt lilla strykjärn som jag använt när jag vaxat tavlor förut, det borde funka när jag ska göra bivaxdukar också!
 

Kommentera här: