pastasallad och myggmedel

Jag handlade en massa mat i torsdags, men det är bara basvaror - mjöl, pasta, couscous, olja, vinäger, lök, morötter, sötpotatis, kryddor, såna saker. Billig mat som fyller magen (plus ingredienser till skördförädling, som socker och vinäger), men inte speciellt rolig mat. När jag tittar i skåpen så känns dom rätt tomma ändå, så jag blir överraskad av mig själv när jag lyckas skramla ihop till mat som faktiskt är god! Som gårdagens potatissallad, och dagens pastasallad:
 
 
 
Det är svårt att få frestande bilder av dressingkladdig mat, men jag har aldrig sett just det här pastasalladsreceptet nånstans förut, så jag kände mig lite tvungen att dela det med världen. ^_^ Jag hade kvar av gårdagens gallrade rädisor, sedan kokade jag fjärilspasta och finstrimlade morötter (allt i en gryta) och snabbpicklade tunnskivad lök medan pastan kokade (dvs jag strödde salt och socker på löken och lät den stå tills det var dags att blanda ihop salladen). Jag blandade en vinägrett med tahini, rapsolja, vit balsamvinäger, salt och citronpeppar, men jag tror att jag var för snål med vinägern, lite mer sting kunde min dressing ha... Pastan/morötterna hällde jag upp i en stor skål, blandade i dressingen och löken och till sist rädisorna, som jag bara rivit i stora bitar. Jättegott, som sagt! Dessutom, en bra grund till pastasalladsexperiment - jag kan tänka mig något knaprigt (rostade nötter kanske), oliver och apelsinbitar i, eller avokado, tomat och basilika. Till exempel!
 
 
Jag har lagt till ännu ett recept på "kroppsvårdsprodukter jag måste testa att göra", igår var det lårskavssalva, idag är det insektsmedel. Jag fastnar för recept med få och enkla ingredienser, så att det är mer ekonomiskt att göra själv, och inte bara bra med tanke på tillverkning, low-impact/zero waste osv. Det är inte alltid helt självklart, att det är billigare att göra själv - Maria gjorde body butter (eller allmänt bra kräm för torra delar av kroppen) i julklapp för några år sedan, jättebra kräm, men jag tror att den blev rätt dyr per burk. Å andra sidan - för kvalitet brukar man oftast få betala mer. Jag föredrar dock kvalitet, men billigt! Insektssprejen ovan innehåller kryddnejlikor, lavendel, sprit, (destillerat) vatten och ev eterisk olja. That's it! Kryddnejlikor har jag, lavendel har jag tiggt till mig av Karin (tack! ♥), isopropylalkohol borde funka som sprit, och vatten finns i kranen (för destillerat får jag klara mig utan). Jag har eterisk olja på väg till brevlådan, fast jag vet inte om nån av dom fungerar med nejlikor och lavendel, dom får kanske klara sig på egen hand. Jag måste bara kika om jag har en liten sprejflaska i gömmorna, jag kan ha tur, jag har en tendens att spara på bra-att-ha-saker...
 
 

Kommentera här: