fredagsfavoriter på en lördag - om rött hår och om saker som har att göra med te

Det blev inga favoriter igår, det blev inget bloggande överhuvudtaget, jag gjorde inte så mycket mer än att ligga på soffan med en bok. Datorn var igång, men bara med spotify, jag hade varken ork eller lust till så mycket mer. Idag tänkte jag pigga på mig, jag behöver inte fundera på att skotta idag, däremot tänkte jag städa bort dom sista julgrejerna (dom är nerplockade, men ligger här och var och skräpar), och så är planen att filma tegrejsvideon jag nämnde härom dagen. Igår kom jag på att jag hade en knoppbräda liggande, så den målade jag om, och imorse satte jag upp den och hängde mina roligare muggar på den. Fina saker ska vara framme, tycker jag!
 
Och apropå fina saker, och bra saker, och roliga saker - saker jag tyckt om och reagerat på i veckan: vi kör fredagsfavoriter idag istället, för jag har inte ett enda loppisfynd att visa.
 
 
Rött hår! Så himla fint, och jag saknar att vara rödhårig! Sedan jag var 14 har jag varit rödhårig till och från (mest till), nu är det ett par år sedan sist, jag har inte färgat håret rött sedan jag klippte av det. Nu saknar jag både det röda och det långa håret, och håller på att spara ut det - ca 5 cm är det nu (vilket inte är långt, men längre än den cm-långa snaggen jag hade innan), och om ett par år kommer det att vara hyfsat långt. Fram tills dess, så kommer det mest att vara irriterande, sån där tråkig icke-längd. Så snart det börjar se ok ut, så blir håret rött! Kopparrött, morotsrött, orangerött!
 
 

Den här favoriten borde inte komma som en överraskning, med tanke på allt mitt muggprat den senaste tiden... Muggar är mer praktiskt, det ryms för det mesta mer i en mugg än i en kopp. Å andra sidan, kombineras koppen med en tekanna, så går det på ett ut - då är det bara att fylla på koppen när den börjar vara tom. Jag har haft åtskilliga tekannor genom åren, många koppar också för den delen, dom allra flesta har varit åt retrohållet i stil och modell (och färg - jag har haft flera bruna tekannor, väldigt 70-tal!), men jag har haft mina pastellperioder också (kollar man på min gamla inredningsblogg, så kan man se hur jag gick från svartvitt till shabby chic till rosa till pasteller tillbaks till retro, varning - bloggen är rätt tafflig, det är snart tio år sedan). Nu dras jag huvudsakligen till ganska sirliga varianter av både tekoppar och tekannor, mera viktorianskt och edvardianskt än retro, mycket gulddekorer, mycket svulstiga former, mycket blommönster... Som tur är, så passar det jättebra med min mörkare inredning!
 
Tekannor är förresten väldigt tacksamt att samla på, det finns hur mycket roliga som helst! Jag vill gärna ha en katt-tekanna, men annars är inte det riktigt min grej. Hittar jag ett bra sätt att förvara/visa upp dom, så kan jag absolut tänka mig att köpa några tekannor till (på loppis förstås, för loppis är min grej - väldigt ekonomiskt och väldigt mycket fint!) - jag har tre jättefina, dom är en fantastisk bra början på en samling. Men, som sagt - dom ska förvaras på något fint sätt också, om dom skulle få några kompisar...
 
 
Teburkar har jag en massa av, jag har dessutom nyligen sorterat bort ett gäng som jag har sålt. Ändå kan jag inte låta bli att kika på (och vilja ha!) en massa fina teburkar på pinterest. Fortnum & Mason tex har massor av fina teburkar, både gamla och nya! Det vore trevligt att hitta lite såna på loppis, ännu roligare vore det att få tag på några som faktiskt innehåller te också! Tyvärr, så tror jag inte att dom går att få tag på i Sverige, skulle jag kunna göra vad jag gärna vill, dvs att fara till London nån gång, så får jag passa på då!
 
 
 Att jag kikat en massa på Disney-muggar borde inte komma som en överraskning! Det finns massor som jag inte tycker är något speciellt, som inte faller mig på läppen, som kanske är fina, men som inte är för mig. Sen finns det Disney-muggar som får snålvattnet att rinna (allt med Alice i Underlandet tex), jag har redan visat ett gäng jag gärna vill ha.
 
Och det är ungefär såhär spännande min vecka har sett ut... Jag har tittat på och önskat mig fina teattiraljer, nya favoritmuggar, mera te i hyllan (burkar börjar vara tomma, tur att det kommer mera i min matsmart-beställning i veckan!), fina sätt att förvara fina tesaker... Det har varit mycket te, den senaste veckan, på alla de sätt - jag har druckit en massa te också, förstås! Och just nu har jag faktiskt en sockerkaka på kökbänken också, jag bakade den igår, jag hade slut på vaniljsocker och kakao, så som smaksättning blev det nyponsoppapulver och ingefära. Gott, faktiskt! Faktum är, att just nu ska jag gå ner, sätta på tevatten, plocka undan lite julsaker, och sedan fika te och sockerkaka. Faktum är, att för hela helgen, så har jag inte mer avancerade planer än så, vilket är jätteskönt! Skulle nån vara sugen på fika och surr en stund, så är det bara att kika förbi! (Maria, jag kan slänga in en kladdkaka i ugnen åt dig om du vill, jag vet att du inte ska ha nyponsoppakaka!)
 

Kommentarer:

1 Jossan:

Men va synd att jag bor nere i Sundsvall och inte i dina trakter! Hade ju lätt kommit över på en fika om jag bott närmare! <3

Tekannan som ser ut som en karusell var jättefin! Och jag vet inte om jag vågar sätta mig och kolla på pinterest-länken med tekannor.
Tror aldrig jag ägt en tekanna nu när jag tänker efter... Det kanske man borde ändra på. En fin tekanna borde man ju ha i sitt liv iallafall.

Får önska en trevlig helg iallafall. Känns som min helg kommer vara som din, ganska lugn och lite försök till kreativitet. :)

Svar: har du vägarna förbi, så är du så välkommen! du kan få prova om tekannor är din grej, om du inte redan har hittat en egen ^_^ jag använder min till frukost, jag ställer den på ett värmeställ, och har sen varmt te att fylla på tekoppen med. väldigt bra!
ha en trevlig helg du också! lugn och lätt kreativ låter rätt perfekt!
Miss Kitten Heart

Kommentera här: