dr who och spindelsockar

Gott nytt år på er allihopa! Visst håller vi tummarna för att 2018 kommer att bli det bästa året på länge? Det har varit många dåliga år på raken, om en kikar på världshändelser och folk som har dött och sånt, det borde inte kunna bli värre. Ta i trä!
 
Jag firade med värsta nyårsbalunsen - silverrandig klänning, sovande hund, Dr Who och stickning. Båda dom senaste är sådant jag velat ta itu med länge, Dr Who har jag sett tre säsonger av, jag har hittills inte blivit frälst, men vill gärna bli det. Ett par avsnitt in på serie 4 (med den 10:e doktorn, David Tennant ♥), och än så länge är det bästa säsongen. Sockarna hade jag planerat att sticka i oktober, som en del av förra årets Harry Potter KALs, och som planerad Halloweenstickning - dels var pumpasockar (Pumpkin juice socks) planen, dels dom här - Follow the Spiders kallar jag dom. Jag har stickat klart en pumpasocka, och igår tog jag mig ner till hälen på spindelsockarna. Det går helt enkelt väldigt långsamt att sticka sockar nu...
 
Garnet är Drops Fabel, svart för muddar, häl och tå (så att det finns en chans att det grå garnet räcker) och ett gråmelerat garn till resten. Baksidan av benet består av en massa små flätor - fint, men inte huvudattraktionen just här...
 
På framsidan blir det spindlar! En stor och tre små spindlar på varje socka, Aragog och tre av hans barn om ni så vill. Follow the spiders! Stickningen är inte svår, men uppmärksamhetskrävande, med en mönsterrad för varje varv - jag är uppe i varv 58 nu, och kom precis på att jag ska sticka två varv till innan det blir dags för hälen... Jag tog med den här sockan en gång till Karin, för en pysselträff. Det gick sådär... Alternativen var att antingen prata och vara trevlig (och sålunda sticka en massa fel) eller att koncentrera mig på stickningen (och vara väldigt osocial). Det slutade med att jag stoppade ner stickningen i väskan, och bara pratade!
 
När Audrey var här, så hade hon bland annat med sig den här fina presenten, en garnskål från en keramiker i Quebec, och jag kom ihåg att ta fram den när jag började sticka på hälen. Jättesmidigt, jag slipper jaga garnnystan, och dom är någorlunda i säkerhet för Alice. Och så är den så trevlig att titta på! Det är ett av mina livsfilosofier, att omge mig med fina saker, för livet blir så mycket bättre då!
 
Idag är förresten en sån där "första dagen av resten av mitt liv", med en massa nyårslöften och livsstilsförändringar. Inget sånt för min del, det enda jag har planerat är att läsa klart ett gäng påbörjade böcker, och att läsa olästa böcker istället för att läsa om gamla favoriter bara. Till det kan jag lägga till att se mera Dr Who (jag SKA bli ett fan!) och att sticka klart påbörjade sockar. Inga löften, inget ouppnåeligt, bara sånt som borde vara trevligt och som jag förmodligen kommer att göra ändå.
 
Jo, ett löfte, för idag: Jag ska gå ut och skotta, och binda fast brevlådan - plogbilen drog loss brevlådan från stolpen i morse, tur att jag har rep...
 

Kommentera här: