skafferidrömmer

Jag börjar närma mig med julklapparna (det är bara några kvar att göra, en del går förhoppningsvis hyfsat snabbt), jag är sådär halvvägs med julpyntet (ångan bara pyste ut och försvann där...), jag har tagit på mig en beställning på stickade sockar (som knappast blir klara innan jul, för jag kan inte börja förrän tisdag kväll), och jag börjar känna mig lite urpyst överhuvudtaget med julen... Däremot så börjar det dyka upp lust till att måla, och det känns helt fantastiskt bra - såpass bra att jag vill helst ignorera julfixandet, och måla istället! Å andra sidan - det sätter lite eld i baken på mig, när julklapparna är klara, så kan jag göra vad jag vill!
 
Och bara för att julen inte känns superkul just nu, så tänkte jag visa nånting som känns roligare - jag har pratat förut om att jag drömmer om ett större skafferi, och jag har kommit fram till att det faktiskt är genomförbart. Inte ett walk-in-skafferi, men jag har plats för ett större fristående skåp. Jag hittade ett jättefint retroskåp på facebook, jag hade definitivt inte råd med 1500 kr, men det gav mig nya idéer och tankar. Ett större skafferi skulle göra så att jag slapp sprida ut torrvaror i tre olika skåp, och så skulle det ge plats att visa upp mina finaste samlingar också (som mina tekannor tex). Att jag kommer att få lön framöver gör också att jag faktiskt känns kunna ha ögonen öppna efter ett skafferiskåp, även om billigare förstås är bättre - 1500 kr känns definitivt åt det dyra hållet även om jag har många fler tusenlappar i månaden...
 
Fint med rottingen, men lite litet kanske, och lite trist att inte kunna visa upp alla fina burkar och sånt...
 
Smart och snygg modell, mycket utrymme för allt möjligt, men synd och skam på färgen!
 
Jag tror att storleken är lämplig, bra med förvaring (både dold och öppen), den naturliga teaken har fått vara kvar... Tyvärr har jag inte sett den här typen av teakhyllor så ofta i Sverige, däremot rätt ofta på bilder från USA...
 
Kanske lite väl mycket dold förvaring, och definitivt svår att hitta i Sverige, men snygg!
 
Ett helt annat slags skåp, betydligt äldre, betydligt lantligare, men fint, och så otroligt praktiskt - skåp och lådor är precis anpassade efter sin använding, ofta finns det inbyggd mjölförvaring, jag har sett skåp med enkom utrymme för kavel... Men om teakskåpen ovan är svåra att hitta i Sverige, så är hoosier-skåpen mer eller mindre omöjliga...
 
Om förra skåpet känns för rustikt och "Lilla huset på prärien", så skriker den här varianten amerikanskt 50-tal - diners, amerikanare, jukeboxar - stort och svulstigt och kurvigt och pastellfärgat. Lite för mycket pastell för mig, men jättesnyggt annars! Och precis som förra, så är den här sortens skåp förmodligen väldigt väldigt svåra att hitta här...
 
Såna här skåp däremot, dom brukar det inte vara nån konst att få tag på, men dom är tyvärr något av en mardröm för mig - svenska furumöbler från 80-90-tal. Dom är fula, klumpiga, själlösa - tycker jag (jag har sett dom målade också, oftast vitt och shabby chict, nån gång svart, som är en definitiv förbättring, men ändå inte bra). Jag vet, det finns fortfarande dom som tycker om gamla vitriner och skänkar och sånt i fulfuru, tur för dom att möbler av det slaget i princip skänks bort! Synd för mig, att dom möbler jag tycker om och vill ha (åtminstone i det här fallet) är svåra att få tag på, och förmodligen rätt dyra också, och definitivt inte i närheten av norra Jämtland...
 

Kommentarer:

1 Jessica Högberg:

Inte lätt det där med skåp... särskilt inte när dom inte får kosta men jag önskar dej lycka till i jakten! Sticka på nu så du får måla;)

Svar: nånting får det kosta förstås, men hoppas på att hitta ett fynd! tackar! ^_^
Miss Kitten Heart

Kommentera här: