loppislördag - lite jul, lite retro, lite annat

Eftersom jag passade på att springa in på Röda Korset när jag hade några minuter över i veckan, så har jag en liten loppislördag idag. Hade jag haft mer tid och mer pengar, så hade det blivit flera fynd - jag hittade en hel del som gärna hade fått följa med hem, bland annat så lämnade jag kvar en del gamla glaskulor. Nån annan får glädje av dom istället!
 
Inte så många saker, som sagt, men saker som gjorde mig glad - det är vitsen med saker, tycker jag, att man ska tycka om dom och att dom ska göra en glad. Gör dom inte det, så är det ingen mening att vare sig köpa dom eller att ha kvar dom.
 
 
Den här boken höll jag på att missa, jag var på väg från RK när jag såg den i fönstret, och var tvungen att springa tillbaka - jag har velat ha den sedan jag var liten, så jag blev jätteglad när jag hittade den nu! Tavlan är sådär ful/fin och jättekitschig, och jag tycker att den är rätt fantastisk. Den bästa delen är att den är målad på en björkskiva, sånt gillar jag!
 
Vi hade några julkulor av det här slaget i granen när jag var liten, det var mina favoriter då och det är mina favoriter nu, och jag köper dom gärna om jag hittar några. Det är inte alltför ofta, inte till ett pris som jag har råd med i alla fall. Nu var priset helt godkänt, så jag slog till med två askar!
 
 
Pyrex har jag samlat i många år, numera försöker jag att begränsa mig till dom enfärgade varianterna (det finns jättefina mönstrade, men dom som är finast verkar bara finnas i USA, istället för att tråna efter dom helt i onödan, så försöker jag blunda för mönstrade helt och hållet). Jag har också känt att jag saknar en såskanna den sista tiden, så en röd pyrex-såskanna är helt rätt. Eller pyrex och pyrex - det är egentligen inte Pyrex, utan jag tror att den här varianten heter Phoenix, det är alltså olika märken på i princip samma sak - ugnseldfasta glasformar, typ. Ängeln hittade jag på väg till kassan, väldigt primitivt fulsöt, hon ville följa med hem! Det rutiga tyget ska få klä mellanmadrassen i min säng, den nedersta madrassen är omklädd i svartvita ränder, och eftersom jag inte hittar mera randigt tyg, så blir det rutigt istället. När färgerna är desamma, så kommer det att funka alldeles utmärkt. Hoppas jag!
 
Föredrar nån att se mina fynd i videoformat, så varsågod:
 
 

Kommentera här: