mitt hus första veckan i augusti

Den första veckan i augusti blir en kort vecka, men eftersom jag tänkte försöka mig på #myhousethismonth på instagram igen, så tänkte jag också göra samlingsinlägg på bloggen varje söndag också. Lusten att dela med mig av mitt hus följer med lusten att fixa och göra om, och den lusten har jag ju haft nu i juli. Jag har fortfarande den lusten, men just nu så försvann orken... Jag är helt enkelt slut, jag vill bara ligga på soffan och sova. Samtidigt så vill jag också måla klart (jag har bara ett varv kvar på panelerna/listerna i hallen, och har börjat lite smått i köket), och så vill jag börja tapetsera i målarrummet - jag längtar tills nästa energitopp, jag hoppas att den kommer snart! Under tiden, så försöker jag att trigga igång den med små projekt, som att klä om köksstolarna, och att måla om en liten hylla. Ibland så funkar det!
 
 
 
 
 
Colour pop var temat för dag 2, och mot mörka färger så poppar det mesta! Som dom fina rosiga tapeterna i trappan, och dom nyklädda stolsitsarna. Jag ska ju måla lister och paneler mörkgröna i köket också, så grönt kändes som ett bra alternativ till stolarna. Jag är inte helt sams med det randiga tyget på den fjärde stolen och pianopallen, men det var det bästa alternativet av dom tyger jag har hemma - det går alltid att göra om, att klä stolsitsar är ett rätt snabbt fix.
 
 
Dag 3 var outside in, och där hade jag inget vettigt att komma med. Dag 4 däremot, inspires me, där var det enda problemet att begränsa mig! Jag inspireras av massor av instagrammare först och främst, men också film och tv. Film och tv höll jag mig till nu, fyra av dom finaste, mest inspirerande fiktiva hemmen är dom här: Nanny McPhee, Pushing Daisies, Amèlie från Montmartre och Penelope. Det finns absolut mycket gemensamt med alla fyra! Mättade färger, mycket vintage/retro, udda, knasigt och personligt, mer maximalism än minimalism, mycket böcker, konst och växter... Allt som inspirerar mig i dessa filmer/serier är sådant jag gärna ser i mitt eget hem också, men det är väl det som inspiration handlar om. Att hitta förebilder, och att ta till sig det bästa som dom har att erbjuda, samtidigt som man gör det till sitt.
 
 
Dagens tema var Bath or shower?, och mitt svar blir tyvärr dusch. Jag älskar att bada, men har inget badkar. Platsen finns inte i min lilla dusch, och varmvattnet räcker inte med min lilla varmvattenberedare. Samtidigt - att bada är en riktig miljöbov, dom snabbduschar som varmvattnet räcker till är betydligt vattensnålare och miljövänligare. Jag tycker faktiskt om våtrumstapeten på väggen, var det bara frågan om utseende, så skulle den få stanna. Tyvärr så måste man tänka längre än så i ett badrum, så tapet och golv måste bytas ut framöver. Jag vill ha svartvitrutig klinker på golver, en fin mönstrad tapet, och så har jag ett ljusblått handfat som ska upp också. En matchande toastol vore helt fantastiskt!
 

Kommentera här: