fredagsfavoriter - födelsedagsönskar

Något som hör hemma innan jul och födelsedagar, är en önskelista, mer av tradition än av förväntan att faktiskt få önskningarna uppfyllda. Den som uppfyller mina önskningar brukar vara jag själv, men rätt vad det är så händer det att jag får en trevlig överraskning. Det här blir ingen lång lista, och det är ingen flådig lista - det mesta är sånt som folk har liggande i förråd och längst in i skåp, och jag hoppas på att göra fynd på loppis framöver.
 
 
 Lerkrukor i olika former och storlekar, ju mer patinerade desto bättre. Inga målade och dekorerade krukor, utan helt vanliga terracotta. Och suckulenter och kaktusar av alla de slag (även om jag skulle bli extrasuperglad för en rosa moonstone, men jag vet inte om dom är helt lätt att få tag på...), små plantor och stora plantor, men också bara ett skott eller ett blad att plantera själv.
 
 
Teburkar till samlingen, gamla burkar som faktiskt innehöll te vid inköpet (förmodar jag) - förresten, kul att googla och hitta en av mina egna bilder! Det är bara knappt ett år sedan jag målade köket, men jag har nästan glömt hur det såg ut innan. Gult var också fint! Lösviktste, jag har bara några få sorters svart te, och en eller ett par sorter till skulle inte skada. Favoriterna är svartvinbär, chokladmint, Farbror August, Earl Grey cream och  rabarbergrädd, bland andra, men det är också roligt att prova nya sorter!
 
 Jag har fastnat för tanken på en orientalisk matta i vardagsrummet - rejält stor, och gärna blekt i färgerna. Såna borde det finnas undanstoppade på vindar och i förråd, så jag hoppas på ett loppisfynd i höst/vinter!
 
Längre än så var inte min önskelista i år - krukor och växter, teburkar och te, och en matta! Små önskningar, och en större! Sen är alltid sånt som tex ätbara och handgjorda presenter välkomna, likaså böcker, garn, tavelramar m.m. Känner man mig, eller läser min blogg, så tror jag att det är rätt tydligt vad jag tycker om!
 
Min födelsedag är alltså om två veckor, jag kommer att ha tårta hemma, men kommer inte att hålla på den bara ifall att någon dyker upp (det gjorde ingen förra året, jag fikade födelsedagsfika i flera dagar). När tårtan är slut så är den slut, då är det försent för fika, men däremot kommer jag säkert att rulla fram... ^_^
 

Kommentera här: