härliga höst, välkommen!

Vanligtvis så längtar jag efter hösten halva sommaren, men i år har sommaren varit mer höst än sommar, så jag har inte längtat lika våldsamt och lika länge. Men längtat, det har jag! Och att jag längtar till Halloween och till jul, det är ingen hemlighet! Idag är precis sånt väder som jag längtat efter, dimma, svalt ute, klart i luften - jättehärligt! Det är inte kallt än, det nyper inte i näsan, men det känns att såna dagar är på väg. Bring them on, säger jag, jag längtar efter att få använda mina vinterskor igen!
 
Så fint med dimma! Inte lika fint när en kör bil, dock, jag hoppas att det lättar upp om en stund! Förresten, dungen i mitten av bilden - där bakom gömmer sig mitt hus!
 
Jag har klätt mig i mina allra höstigaste och halloweenigaste kläder ett tag, jag väljer mina allra mest pumpafärgade kläder (vill ha mera svart också, men har knappt några svarta kläder längre...), jag använder mina halloweenörhängen (idag är det dödskallar), och min dödskallesjal åker på varje dag, oavsett om det är kallt eller inte.
 
Den är full med virkade dödskallar! Jag funderar faktiskt på att virka en till, men i en mörkare färgskala, svart, grått, mörkblått, nånting åt det hållet.
 
Förresten, nånting som också verkar följa med hösten - förkylningar! Jag har inte varit förkylt på minst ett år, men nu kommer det som ett brev på posten. Mitt undermedvetna måste ha känt förkylningen komma redan för flera veckor sedan, för jag hade visst köpt hem näsdukar. Med balsam! Det är näsan glad för idag!
 
Jag har fixat med min utegran också. Min inspiration var Tim Burton, och det tycker jag nog att det syns. Det är alltså förra årets utegran som har stått kvar sedan i vintras, jag har kapat grenarna så att dom bara är spretiga stumpar, och så har jag sprejat granen svart. Belysningen satte jag i igår (den tänder jag längre fram i höst, när det blir mörkare ute), likaså hängde jag upp mina egenhändigt målade julkulor.
 
Jag ville ha en lite spooky känsla, nästan makaber, och dom stora stirrande ögonen bidrar absolut! Hade jag gjort riktiga ögonglober, så hade det blivit ännu makabrare, men jag tycker att det här blev mera Tim Burton.
 
Ännu mer perfekt pyntat blev det inatt, när spindlarna gjort sitt! Dom har verkligen varit aktiva, jäklar vad dom har spunnit nät! Det här är det mindre av dom två stora näten, men det andra blev inte bra på bild.
 
Ute på bron har jag också pyntat till det lite, "risbusken" har jag bundit själv, av kvistar som blev över när jag klippte ner utegranen. I den har jag hängt fina träinstrument som jag fått av Carina. I balkonglådan (som är rätt opassande knallrosa, borde kanske göra något åt den saken...) har jag fyllt på med stenar och vedträn, och så har jag lagt dit en av mina fårskallar, och så en liten välkomnande pudelfigur - den var brun när jag köpte den, med hjälp av akrylfärg så är den numera svart. Välkomstskylten tänkte jag att den borde gå att modifiera, till Halloween, till jul, till påsk osv. Jag får se vad jag får till!
 

Kommentarer:

1 veggiehäxan:

Vilken jättefin gran! Jag började någon gång med en dödskallesjal men tröttnade och repade upp efter några varv. Kanske ska ge mig på det igen.

Svar: tackar! jag måste erkänna - det var inte världens roligaste virkning, men jag är så nöjd med resultatet att jag kan tänka mig att göra om det, åtminstone en gång till!
Miss Kitten Heart

Kommentera här: