julkalendrar - favoriter och såna som inte höll

Dagens tema är typ vintagejul - planen var från början att tipsa om några av mina favoritjulkalendrar (numera går dom ofta att se på öppet arkiv, och att köpa på DVD, så ni slipper bli frustrerade över att jag tipsar om sånt som inte går att få tag på ^_^), men jag såg just en video på youtube, och där blev jag lite frustrerad - en tjej som besöker en marknad fokuserad på vintagejulgrejer! Jag har i och för sig inte tänkt köpa något julpynt i år, kanske några småsaker (mässingspynt, och om jag hittar någon av dom jultallrikar som fattas), så på sätt och vis är det lika bra att det inte finns något sånt här. Men ändå - en marknad, med en massa julsaker, som är vintage!!! Himmelriket på jorden!
 
 
 
Men ja - julkalendrar var det! Jag älskar julkalendern, jag har gjort det i alla år, oavsett hur vuxen jag än är. Jag har sett många på TV (årets verkar fantastiskt bra!), inte alla dock, förra årets såg jag inte, men folk verkar så förtjusta i den så jag får kanske göra det i år. Jag har samlat på julkalendrar på DVD i många år, och när julsuget sätter in, oavsett tid på året, så brukar en julkalender sitta finfint! Det är i princip omöjligt att lista en topp-5, det är så många som jag tycker mycket om, att begränsa till bara fem går inte. Det här är i alla fall  några av dom jag ser om och om igen:
 
 
 
 
 
 
Andra favoriter är Lasse-Majas detektivbyrå (otroligt snygg scenografi!), Mysteriet på Greveholm - Grevens återkomst, Julpussar och stjärnsmällar, Albert och Herbert, Sunes jul, Mumindalen och Pettson och Findus. Två julkalendrar som jag älskade som barn, men som inte levt upp till storheten i mitt minne är Lille Luj och Änglaljus och Stjärnhuset (den senare skyller jag helt på för mitt senare intresse av gudasagor och myter). Jag hör inte till dom som tycker att Staffan Westerberg förstörde min barndom, jag tyckte faktiskt om hans program, men som vuxen klarar jag tyvärr inte av dom. Jag har Lille Luj och Änglaljus på DVD, men har inte klarat av att titta på hela serien... 
 
Vilka är era favoriter, har jag missat någon som är fantastiskt bra? Jag har en del jag måste se om (för att jag glömt bort om dom är bra eller inte) och andra som jag inte har sett alls, så tipsa på!
 

Kommentarer:

1 veggiehäxan:

Teskedsgumman var jag förtjust i. Likaså Hercules Jonssons Storverk, Barnen på höjden,Broster Broster, Rulle på Rulseröd och Historieätarna. Fast jag vet inte om alla skulle hålla idag.

Svar: historieätarna (förrförra årets?) var bra, inte så julig, men en bra serie. dom andra vet jag inte ens om jag har sett, dom var före min tid. dags att kolla upp kanske!
Miss Kitten Heart

Kommentera här: