en alltid-kula och en benig vinge

Jag gjorde två snabba fix igår, dom kunde inte vara mer olika varandra, men båda två fungerar hur bra som helst hemma hos mig. Stilkrockar är alltså inte helt fel!
 
Jag målade en till kula till min Harry Potter-gran, jag gjorde det lätt för mig (eller kunde ha gjort det lätt för mig...), och skrev helt enkelt Always, och ritade en hjortsilhuette som bakgrund. Men sen ville jag ha texten grön och glittrig, och där började jag krångla till det... Först blandade jag grön akrylfärg med grönt glitter, och fyllde i texten med det. Jag blev inte alls nöjd, helt fel grönfärg, och alldeles för lite glitter (jag skulle ha hoppat över akrylfärgen, och bara kört med glitter och gel medium). Jag målade ett lager ljusgrön akrylfärg över glitterfärgen, men då försvann glittret helt och hållet, så till slut målade jag ett lager med glitterlim. Kulan är inte det bästa jag har gjort, men den duger!
 
Ett betydligt simplare fix är det här - jag fick den här fågelvingen av Anna, hur häftig som helst! Jag ville rama in den, och letade därför efter djupa ramar på loppis (sk shadowboxes). I tisdags hittade jag en för en tia på Röda Korset i Östersund, som var helt perfekt i storleken. Som bakgrund använde jag ett svart pappersark med silver och guld, jag fick det för längesen, och sparade det för att det var fint. Här passade det perfekt! Sen var det bara att lägga in vingen i ramen, lägga på bakgrundspapperet och sedan baksidan - klart! Jag hängde den i min kuriosahylla, där den passar hur bra som helst. Jag ville ha in lite höjd i hyllan, det är så mycket små saker, så det här blev perfekt!
 

Kommentera här: