steampunk på film

Jag har läst en hög med steampunk den senaste tiden (The Finishing School- och The Parasol Protectorate-serierna av Gail Carriger), och blir förstås sugen på att titta på lite film på steampunktemat också. Helst skulle jag vilja se filmatiseringar av just dom serierna, men det finns inte (hoppas att det kommer!), så jag funderar på vad annat det finns. Google är som vanligt min vän, och en sökning på steampunk movies ger en hel radda med förslag. Flera har jag sett (flera äger jag, så jag har sett dom många gånger, som Guldkompassen, The League of Extraordinary Gentlemen, Sherlock Holmes och Adèle and the Secret of the Mummy, varav den sista är något av en favorit), andra sätter jag omedelbart upp på måste-se-lista (som Tin Man, Terry Pratchett's Going Postal, The Mysterious Geographic Explorations of Jasper Morello, och så ser det ut att finnas en fortsättning på Van Helsing - den första var inte speciellt bra, men måste ändå se den andra om den finns), och så hittade jag den här, Wild Wild West med Will Smith. Jag har gjort två försök att se den, båda gångerna somnade jag innan den var slut, jag minns inte om den var bra eller inte, men eftersom jag somnade så troligen inte... Men, tredje gången gillt, jag kanske fastnar för den den här gången, eller så ger jag upp den helt och hållet.
 
 
Nån fler som gillar steampunk och som har filmer att rekommendera? Eller böcker, eller musik, eller vad som helst - steampunk tilltalar min estetiska ådra, så jag tittar gärna, lyssnar gärna, läser gärna sånt med steampunkskänsla. Viktorianskt och maskiner, tänk att det funkar så bra tillsammans!
 

Kommentera här: