en massa ATC-kort, check!

Idag måste det bli lite målat, jag har en hel del ATCs som jag inte har visat än, och så har jag en hel del som är nymålade, mer eller mindre färdiga. För att det inte ska bli ett mastodontinlägg sen, så visar jag helt enkelt dom äldre korten nu. För er som inte vet, ATCs är en förkortning för artist trading cards, konst i miniformat som man byter med varandra och samlar, ungefär som hockeykort (finns det fortfarande?) och pokemonkort. Storleken är densamma, 2.5"x3.5" eller ca 6,5x9 cm, teknik och material kan vara vad som helst, bara storleken hålls. Ja, förutom dom dekorerade och texturerade (ok, det där måste vara en försvenskning av ett engelskt ord?) som jag har snöat in på på sista tiden, och som jag ska visa mer av nån av dom närmaste dagarna.
 
ATCs alltså, jag har gjort dom för att byta med andra medlemmar i det mail art-forum där jag byter, och jag har gjort dom till en swap:
 
 
Med en finsk tjej, så bytte jag tre kort mot tre av hennes kort, hon gillar bland annat mytiska kreatur, så det blev en sjöjungfru och en jackalope. Hon samlar också på rödhåriga människor, så en sån var också tanken. Det slutade med att jag gjorde tre rödhåriga porträtt, och så fick hon välja sin favorit (som blev den översta av dom tre):
 
 
 
 
Till ett byte med en amerikansk tjej, så gjorde jag en enhörningskatt, och när hon såg sjöjungfrun ovan, så ville hon ha en sån också, fast rosa/grön:
 
 
 
Ett annat sätt att byta, alltså i motsats till att byta rakt av, mellan två personer, är så kallat MMH, eller make me happy. En person önskar sig ATCs i vissa teman, nästa person säger "jag kan göra ett kort till dig" och önskar sig i sin tur ATCs i sina teman, osv. Man skickar alltså ett kort till en person, men får tillbaka från någon annan. Dom här två har jag gjort som MMH-byten:
 
 
Den översta gjorde jag men en teknik som jag aldrig egentligen gett mig på förut - frihandsbroderi. Definitivt allt annat än lätt! Dessutom, jag broderar visst lite som jag målar - i många lager för att få till skuggningar och nyanser. Med akryl funkar det bra, i broderigarn not so much - till slut var det väldigt trögt att få igenom nålen, och mina fingrar var väldigt ömma... Den nedre är en tolkning av en av Edward Gorey's Gashleycrumb Tinies, jag kopierade illustrationen så gott jag kunde, och så kolorerade jag den sen. Färg brukar inte ingå i Gorey's illustrationer, men jag tycker att det funkade bra ändå!
 
Ett till ATC-kort till ett byte, jag tror att temat helt enkelt var porträtt.
 
Ett ATC till en swap, temat var Wonder Woman, och den ser bättre ut i verkligheten, jag lovar! Trots det så är jag inte helt nöjd, jag bråkade med den en massa, gjorde om och gjorde om, och jag funderar på att göra ett nytt Wonder Woman-kort...
 
Och där tror jag att jag är ikapp med allting som är färdigt, och ivägskickat (i dom flesta fall), och till och med emottaget i många fall. Jag håller på med två kort till samma swap som jag gjorde Wonder Woman, dom är båda två halvfärdiga. Jag är också precis klar med två kort till ett byte, jag har gjort ett pudel-ATC som jag beslutade att behålla själv (det händer inte ofta), och jag håller på med två tyg-ATCs också, som en del av mitt Monthly Makers-inlägg (som kommer vilken dag som helst). Jag ska också sätta igång med ett par tarotkort, för jag har dragit igång min tarotswap igen, med förhoppningen om att vi ska vara klara om ett år. Dessutom håller jag på med ett gäng andra ATCs också, så jag håller mig upptagen! Och jag har genuint roligt, det är inte jobbigt alls, bara ett nöje. Oj så jag har saknat det här!
 

Kommentera här: