lite pengar in, lite pengar ut, lite pengar in på banken

Jag var ju in på shoppis och hämtade mina saker igår, hade jag haft mindre vintagekläder/mm, så hade jag absolut sålt mer - många tittade och tyckte att det var fint, men inte lika många köpte. Dessutom upptäckte jag att brudklänningen var trasig - den var vänd ut och in, så troligen har någon provat den, och den var för liten, så spetsen har spruckit när hon drog av sig den. Det är verkligen en sorg - en brudklänning helt i spets, från 30-/40-talet, som klarat sig felfritt ända tills nu. Igår hittade jag den ihopknölad på en av hyllorna, trasig som sagt, och ingen ersättning eller något får man från shoppis heller. Jag ska försöka laga den, men den blir ju aldrig densamma igen. Jag fattar inte folk, sliter och slänger och river - när jag tittar på saker, så lämnar jag sedan sakerna i samma skick och på samma plats när jag går, men så funkar det inte på shoppis. Mitt bås har varit vänt upp och ner varje gång jag har varit dit, dessutom har jag alltid fått sortera bort andras saker, och jag har hittat mina grejer i andras bås runtomkring. Kommer jag att sälja på shoppis igen? Jag vet faktiskt inte, det känns som att det är mera jobb och mera kostnader än vad det är värt.
 
När jag nu hade några kronor extra i fickan, så får jag iväg en sväng på stan. Två loppisar, Indiska, garnaffär och bokaffär blev det (och en superlång kö på McDonald's, för en sketen burgare, för att få i mig något på vägen hem sen - ja, mig och Alice, hon åt också burgare), men jag vet inte om jag plötsligt kände mig snål, eller om jag faktiskt börjar få ändrade köpmönster. Jag såg mycket fint (särskilt på Indiska, både fina saker och fina kläder), men köpte väldigt lite. En klänning på Indiska, på rea, och med en rabattcheck på 50 kr, så den blev billig. En badrumshylla och en kattmatsskål på en loppis, några småpryttlar och några födelsedagspresenter på den andra loppisen (halva priset på allt, så det blev billigt), två böcker på halva reapriset, och det var faktiskt allt. Det var 25% rea på alla sockgarner på garnaffären, men jag hittade inget som var svårt att motstå, och årets bokrea tycker jag var en besvikelse, jag har aldrig nånsin handlat så lite på en bokrea, tror jag. Så det jag gjorde med mina pengar, var att gå in på banken (hann precis innan stängning) och sätta in dom på huskontot. Där gör dom bäst nytta!
 
Helst av allt, så skulle jag vilja ge mig ut i vedboden och försöka få ner köksskåpet där från väggen, och försöka få in det i vardagsrummet - lite väl stort projekt för bara mig. Istället ska jag nog virka lite till, kanske sy lite mer korsstygn, titta mera på inredningsprogram, och sen fara på flata en sväng - det kryper lite i kroppen. Jag är väldigt trött, men också väldigt rastlös, och rastlösheten botas bäst genom att åka ut en sväng. Hoppas jag!
 

Kommentera här: