fredagsfavoriter - mysmysterier

Jag tycker om att läsa romaner som involverar sånt som intresserar mig för tillfället, jag har en radda med stickmysterier, spådomsmysterier, vintagemysterier bland annat (i USA verkar det vara en mindre industri, att skriva mysteriedeckare på tema, och inte mig emot), men också en del feelgood och chicklit - Victoria Clayton är en favorit, jag kollar alltid efter hennes böcker på loppis, men hittar sällan, dom jag har har jag läst åtskilliga gånger (hennes genre kallas Aga saga, dom utspelar sig i slitna hus på landet, där det bor människor med slitna relationer, och huvudrollsinnehavaren fixar både slitna hus och slitna relationer, och ja - det är husfixandet som jag gillar). Igår kväll, medan jag letade efter nånting deckaraktigt att titta på, så hittade jag en serie som omedelbart fångade mitt intresse: Garage Sale Mystery. Nu när jag kollade efter länkar till den serien, så ser jag att det finns en massa serier och filmer med samma grundtanke, mysterier på tema alltså.
 
 
Är det stor litteratur/filmkonst? Nej, det blir knappast varken Noblepris eller Oscars, men med en kopp te och en stickning så blir det en trevlig 1½ timme i soffan. Jag börjar med Garage Sale Mystery (för jag kan inte motstå en handling som kretsar kring loppisar!), och sedan har jag fler på kö - A Fixer Upper Mystery låter också som något jag inte kan motstå!
 

Kommentera här: