sovrumsmakeoverplanering

Jag har flera DIY-projekt på gång - en del är i planeringsstadiet, en del är påbörjat, en del är stora, en del är små. Alla blir bra, tror jag - förbättringar av redan existerande saker, ofta redan DIY:ade saker. Jag är ombytlig så att det ryker om det, förändrad/utvecklad smak och tycke och nya idéer som måste provas på gör att jag alltid förnyar mig här hemma. Att äga mitt boende underlättar definitivt, för nu kan jag utan problem ge mig på stora projekt utan att behöva fundera på saken, jag kan ge mig på otraditionella färger och mönster utan att riskera att behöva måla över det vitt en dag. Den enda anledningen till att måla om ett rum, är för att jag vill prova på något nytt.
 
Som nu - jag har haft huset i rätt exakt två år (den 15:e är det två år, definitivt något att fira!), väggarna har sett ut som dom gör i två år. Missförstå mig rätt, jag tycker fortfarande om tapeterna jag valde till köket och sovrummet, men nu är det dags för förnyelse. Köket får vara som det är tills den dag jag har råd att bygga om det (vilket kan dröja väldigt länge), men sovrummet ska få nya tapeter. Den översta tapeten hade jag tänkt ha i hela rummet, men nu hittar jag bara två rullar, och jag tvivlar på att två rullar räcker. Som tur är, så har jag flera blåmönstrade medaljongtapeter, alla passar bra tillsammans, så ursprungsvalet, den mörkblåare, får räcka så långt den räcker, och så kompletterar jag med en eller båda av dom andra. Jag har en till blå medaljongtapet också, men bottenfärgen i den är fel, den är för brun/beige (om jag minns rätt), men den kan jag använda till andra detaljer i sovrummet.
 
Jag har aldrig tapetserat ett helt rum förut, men jag har tapetserat ett lapptäcke på en vägg, ett mindre lapptäcke som sänggavel på en vägg (som synes så är blandade blå tapeter i sovrummet inte en ny tanke för mig!), tidningssidor i övre hallen, boksidor på garderoben, jag har tapetserat skafferiet och jag har tapetserat garderoben - hur svårt kan det vara? Särskilt i jämförelse med garderoben, det var ett jäkla pill, det kan inte vara svårare än så!
 
Jag har kommit en bit på pyramidhyllan jag ska ha i sovrummet också, när det väl är tapetserat. Här står den alltså upp och ner, så att hyllorna håller sig på plats medan limmet torkar. Först lim, sedan skruv, så sitter dom ordentligt! Eftersom jag inte är någon snickare direkt, och eftersom jag bara höftat till hela hyllan (jag hittade ingen beskrivning), så är den lite skev och vind. Fullt användbar, men bökig att såga hyllplan till, eftersom det är olika vinklar åt alla håll och kanter. Dessutom, såg jag när jag tog kortet, så har jag glömt bort att måtta hyllplanen mot nederkanten, jag var för upptagen med att måtta dom mot varann. Jag kunde räta upp den nedersta hyllan (dvs den översta på bilden) litegrann, så när hyllan är på rätt köl så ser det inte så vansinnigt snett ut som det gör här. Idag regnar det, så snickring står inte på schemat, när det gör det nästa gång, så är första agendan att leta reda på fler brädor till hyllplanen, dom jag har hittat är alldeles för korta, jag behöver två längre brädor också. Jag har en enorm brädhög på gården, och har dessutom en del under vedbo'n, nånting borde passa!
 
Det är alltså sovrummet som främst är föremål för pysslande och planering (jag ska tapetsera den sista väggen i övre hallen med tidningssidor också, men vill göra sovrummet först, för tapetklistret kommer inte att räcka), det är det som kräver minst pengar. Räcker tapetklistret, så kräver det faktiskt inte en krona, och det är ju helt perfekt! Jag vill också ha en ny byrå till sovrummet, en stor och svulstig en som jag kan måla svart, det blir väldigt snyggt till det blåa! Jag har redan en gulmålad spegel som också ska få svart färg, jag väntar bara på att det ska bli torrare ute så ska jag spreja den. Jag skulle kunna penselmåla den, men det är lite väl pilligt, särskilt när jag nu har en burk med svart sprejfärg. Den spegeln har jag förresten funderat på att måla om ett bra tag, den är jättefin gul, men det är dags för en förnyelse. Svart kommer att passa väldigt bra!
 
Förresten, ni vet ju hur jag säger att min stil kommer igen, att den går i cykler (just det har jag inte sagt, men det stämmer bra ändå)? För ganska exakt tio år sedan, så var jag inne på svartvit inredning, det höll inte så länge, men ett tag i alla fall... På en av bilderna ser ni min spegel också, den som nu är gul, som ska bli svart - den var guldfärgad från början! Och som synes så har den hängt med ett tag, minst tio år, kanske längre. Det är så jag inreder, många av mina ägodelar har varit med länge, men med ny färg så fungerar dom ett tag till. Eller så säljer jag dom på loppis, och använder pengarna till nya loppisfynd. Å, apropå pengar och loppisfynd - i en facebookgrupp är det en som säljer en soffa, och den hade varit helt perfekt hos mig! Hade den bara varit närmare, och hade jag bara haft en tusenlapp att avvara, så hade jag slagit till på sekunden!
 

Kommentera här: