om inredningsinspiration

Jag tittar verkligen på en blandad kompott med serier just nu - Ncis, iZombie, Twin Peaks, Oddities och The Great Interior Design Challenge. Den senaste har jag sett förut, även om jag faktiskt upptäckte att jag inte sett första säsongen - en bra upptäckt! Nu är jag vidare på säsong två, och eftersom jag redan sett den en gång, så hoppar jag över dom avsnitt som mest var bleh, och tittar på dom andra avsnitten med lite nya ögon. Inrednings-TV (och tidningar och bloggar och instagram och pinterest) handlar för mig om inspiration, att se vad andra gör och sedan få inspiration till mitt eget hem. Eftersom min smak och mitt tycke hela tiden utvecklas (med retro och vintage i grunden, alltid), så kan jag en dag inspireras av något som jag inte hade reagerat på en vecka innan, så för mig är det totalt värt det att se om sådant jag sett tidigare. På samma sätt, så är det för mig viktigt att ha pinterestanslagstavlor att kunna gå tillbaka till (eller att fylla på), att ha bokhyllor fulla med facklitteratur (inredning, stickning, konst, mode, vintage osv bidrar alltid med inspiration!), att spara favorittidningarna (dvs Family Living och Retro) och favoritreportagen (har en hylla full med pärmar fulla med urklipp) - visuell stimulans är viktig för mig, det är oftast där jag börjar. Sedan går jag vidare med att kolla på vad jag har och vad jag kan göra med det, vad jag behöver/vill komplettera med, och sedan så tar jag på mig fyndarglasögonen - rätt vad det är så hittar jag just den där grejen på en loppis eller på facebook, jag visste inte att det var den saken jag var ute efter, men den visade sig vara helt perfekt.
 
Inredning för mig går alltså stegvis - inspirationen är första steget, den kan komma från vad som helst (men ofta från andras inredningar), och kan leda till helt oväntade platser. Som just nu, då den leder till ett sovrum tapetserat med tre sorters blå medaljongtapeter. Det tar längre tid än väntat (förstås), det är väldigt amatörmässigt gjort med en hel del lappande och lagande, men det är det första rum jag någonsin tapetserar, jag gör det alldeles själv, jag gör det med icke-existerande budget och med begränsat antal tapetrullar, och det blir jättebra! När det är klart så får ni förstås se!
 
Under tiden så kan ni titta på lite inredningsinspiration, ni kanske också hittar idéer att låna, eller kanske bara en liten spark i baken för att sätta igång egna projekt. Förresten - å vad jag önskar att en sån här serie spelades in här i Sverige också, då skulle jag absolut söka!
 
 

Kommentera här: