kuriositeter

För mig krävs det inte mycket för att triggas igång, det kan vara en film, en bok, musik - vad som helst. Nu senast var det en serie gotisk heminredning som påminde mig om hur vackert jag tycker att det är med murriga inredningar, och hur fascinerande jag tycker att det är med märkligheter. Jag kommer att blogga mera sånt framöver, bland annat så kommer det tips på några av mina murriga favoritinredare, dessutom funderar jag på att ta in lite mera mörka färger när jag gör om hemma nästa gång (jag skrev lite om det i förrgår), sovrummet har jag en plan för, men också hallen har jag fått lite idéer till (jag som just målade om trappen...) - klart jag måste dela med mig av mina tankar och inspirationer där också!
 
Något som inte är lika lätt att få tag på som målarfärg, är kuriositeter av alla slag. Man kan förstås ge sig ut i naturen och leta efter skelettdelar, döda fjärilar och malar, snäckor, stenar och sånt, man kan åka utomlands och köpa allehanda artefakter, man kan ha goda vänner som snubblar/samlar på märkligheter/fina saker och som gärna delar med sig, man kan förstås söka på nätet och i antikaffärer och på loppisar. Vilken metod man än väljer, så har alla ett gemensamt - en kuriosasamling byggs inte på en dag, inte ens på ett år. Jag har lite smått och gott, Alices valptänder (jag gav bort Lilys, oj så jag ångrar mig nu, dom hade jag velat ha kvar som något av henne), en sjöborre från Hawaii (om jag minns rätt), en skarabé i sten, snäckor och stenar från Sicilien (tack Maria!), kristaller i alla de former och fasoner, älghorn och renhorn, ikoner, egyptiska Bastet-figurer, en indisk elefantbjällra, marockanska tekannor, gamla böcker av olika slag (jag sparade en röntgenplåt på min fot i sådär 15 år, och gav till slut bort den eftersom den bara låg undanstoppad, det ångrar jag lite!) - lite smått och gott, som sagt! Fått och hittat och köpt och ärvt, om vartannat. Jag har allting lite utspritt i huset, några saker här, några saker där, och det är ju lite synd - det mesta är smått, störst intryck får man om allting samlas på ett ställe. Det gäller bara att hitta ett bra ställe! När sovrummet blir omtapetserat, så tror jag att jag ska samla kuriositeter där, antingen om jag hittar en fin hylla på tex loppis, eller om jag faktiskt snickrar en själv. Det kommer inte att hända snart, tyvärr, även om jag har både tapeter och en hink med tapetlim (som troligen inte räcker till hela rummet, det brukar vara så), så har jag inget tapetbord, och att tapetsera utan tapetbord är ingen picknick. Tro mig - been there, done that!
 
En som har en kuriosasamling som gör mig grön av avund, är Anna-Karin, jag och Anna var dit och köpte tyger för ett tag sedan, och passade på att gå husesyn - och det var verkligen en husesyn som heter duga! Så mycket fint, färger, retroprylar, samlingar, möbler, tyger... Fina saker precis överallt! Vad som verkligen fångade min uppmärksamhet var dock hennes kuriosasamling, det kliade i fingrarna efter att få fylla fickorna och ta med allt hem! Det gjorde jag förstås inte, men som sagt - grön av avund!
 
Med det lilla förordet, så förstår ni att jag är fascinerad av kuriositeter och märkligheter av alla de slag. Gissa om jag blev nöjd när jag hittade den här serien på youtube för ett par-tre år sedan, Oddities, som handlar om en antikaffär som bara handlar med kuriositeter. Så mycket märkliga saker, så mycket märkliga människor! Så mycket habegär, och någon gång rysningar av olust också - dom har verkligen världens alla märkligheter, eller så vet dom hur dom ska få tag på dom. Är ni som jag fascinerade av allt vad naturen skapat och allt vad människan hittat på, så rekommenderar jag serien varmt! Skräms inte bort av att spellistan innehåller närmare 200 klipp, det är bara en handfull hela avsnitt, resten är korta snuttar på ett par-tre minuter. Titta på ett avsnitt, titta på ett par snuttar!
 
 
 

Kommentera här: