fredagsfavoriter - kuriositeter

Jag har tittat mycket på kuriositeter och märkligheter den senaste veckan - både hela samlingar, och enskilda föremål. En kuriositet är i mina ögon något märkvärdigt skapat av naturen eller av människan, eller något som människan har skapat som påverkats av natur och/eller av tid. Kuriosasamlare har oftast sina favoriter - en del samlar ben, andra samlar uppstoppade djur, andra samlar missbildningar, fjärilar, fossiler, medicinska föremål, osv. Att samla på allt går inte, om man inte råkar ha ett gigantiskt museum eller slott eller liknande att förvara sin samling i. Det finns helt enkelt för mycket! Jag har några saker som jag önskar lite extra mycket, en del är enskilda föremål, en del är grupper av föremål, en del är väldigt vackra, en del är ganska udda. Kuriösa, skulle man väl kalla dom...
 
Memento mori ("kom ihåg att du är dödlig") är konstverk som skapats för att påminna om människans dödlighet, motivet är oftast dödskallar och timglas. Jag älskar memento mori-föremål, dom kan vara lite makabra, men mest av allt är dom väldigt vackra. 
 
Religiösa reliker är kvarlevor och föremål som kan knytas till helgon, delar av deras kvarlevor, av deras kläder, ägodelar osv. En relik kan också vara något som har varit i kontakt med ett helgons kvarlevor eller ägodelar. Har man stora spenderbyxor, så kan man drömma om otroligt vackra föremål - inom alla tider och alla religioner så har man lagt ner krut på religiösa artefakter. Som tur är, så finns det betydligt enklare, mer ekonomiskt överkomliga föremål också!
 
En chatelaine är något av en historisk nyckelknippa, frun i huset hade nycklar och andra viktiga föremål i en kedja fäst i midjan. Den kan förstås vara allt från väldigt enkel till väldigt utsmyckad, beroende på fruns ekonomiska och samhälleliga position.
 
Vibratorn behöver ingen förklaring, alla vet vad en sån är och vad den är till för. Det intressanta är dess historia, ja, och att jag gillar filmen Hysteria, och gärna vill ha en riktigt gammal vibrator. Inte att använda, utan för dekoration och för att det är precis såna saker som är roliga att ha. Tycker jag!
 
Automatons har jag redan skrivit om, såna önskar jag förstås också till min samling! Återigen så finns det alla nivåer, från dom enklaste (som till exempel smyckeskrin med snurrande ballerinor) till otroliga mästerverk.
 
Ett antikt vampyrjägarkit kan vara lite svårt att få tag på, men det finns nytillverkade också, i alla prisklasser. Som den på bilden - en replika för närmare 42 000 kr. Men då är man nästan bättre utrustad än Buffy!
 
Ok, jag slutar här för idag, det är nog lika bra att min ekonomi är begränsad, för annars skulle jag snart vara tvungen att köpa mig ett slott, eller åtminstone en herrgård... Dagens favoritkuriositeter var visst allihopa tillverkade av människor, det finns ännu mera kuriösa föremål som gör mig grön av vill-ha, så jag kommer att fortsätta med flera kuriosainlägg framöver. Och jag har ju inte ens börjat på naturens skapelser! Minst två inlägg till alltså, kanske fler! Stay tuned!
 

Kommentera här: