fredagsfavoriter - kuriositeter

Fredagen börjar närma sig sitt slut, men än finns det tid för fredagsfavoriter! Jag fortsätter på förra veckans kuriosatema, och liksom förra veckan så håller jag mig till kuriositeter tillverkade av människan. Liksom förra veckan, så är det här sådant jag gärna ser i min egen samling, och liksom förra veckan så är det mesta ganska ouppnåeliga drömmar.
 
 
Anatomiska modeller finns det många varianter av, gamla, nya, tillverkade i mer eller mindre traditionella material. Dom här små tvillingfostren föll jag pladask för, så charmiga, men jag skulle inte tacka nej till kroppar och kroppsdelar i genomsnitt (kommer ni ihåg från biologin?), och får jag drömma ordentligt, så drömmer jag om en sån här anatomisk docka, som användes av läkare på den tiden som kvinnor inte fick visa sig utan kläder - dom pekade helt enkelt på dockan var dom hade ont! En annan slags anatomisk modell, är min skolplansch med ko- och grisskelett, den borde absolut få hänga betydligt mer framträdande än vad den gör, men den är stor och tar plats, plats som jag inte har...
 
Solsystem i miniatyr är en sån sak jag har önskat mig i många år. Det tillverkas nya varianter (som miniatyren ovan), men det är vintagemodellerna som lockar mest - självklart så är det dom som är svårast att få tag på också...
 
Jag skulle kunna skaffa mig en hel samling med ouija-bräden - det finns otroligt vackra varianter av dom, och dom är otroligt tacksamma att använda i dekorativa syften också. Vintage är förstås extra roligt, men det finns nytillverkade som är hur fina som helst också. Och så är dom lätta att tolka själv också - jag har precis börjat på ett korsstygnsbroderi med ouija-motiv, det blir väldigt stort, så det blir inte klart den närmaste tiden...
 
När jag ändå är inne på det temat, så skulle jag förstås inte gråta om jag fick tag på en riktigt gammal tarotlek. Den äldsta jag har är från 50-/60-talet, tror jag, men det finns antika tarotlekar, hundra år och äldre.
 
Med tanke på min fobi för tänder (som håller på att ge sig, som tur är), så är det märkligt hur jag fascineras av tänder infattade i smycken. Jag lärde mig just ett nytt ord, charivari, som ger fler träffar än "vintage tooth jewellery". Människotänder görs också smycken av, av någon anledning tycker jag att det är lite läskigare än djurtänder, men fortfarande fascinerande nog för att jag inte skulle tacka nej...
 
Gamla medicinlådor är också en sån sak jag drömmer om, som är rätt ouppnåeliga att få tag på. En modernare variant, som faktiskt också är superhäftig, är den här ryska militära individuella medicinlådan, helt komplett. Min första tanke är cyanidkapslar i tänderna, men det hör förmodligen bara hemma i spionromaner... Inte fullt lika häftig, men rolig ändå, är min burk med Vicks Vaporub, som jag har kvar sedan vi var små. Fyrtio år eller så är den nog!
 

Kommentera här: