fredagsfavoriter - harry potter och gotisk inspiration

 Jag började inte skriva dagens fredagsfavoriter med en plan, utan jag listade helt enkelt sånt jag har fastnat för den senaste veckan. När jag ser på alla tillsammans, så visade det sig vara något av ett Harry Potter-/Goth-tema, med den överdådiga dukningen som sticker ut lite. Å andra sidan, mörk, murrig och gotisk inredning är för mig inte svart svart svart, utan mättade färger, mönster och utsmyckningar - en känsla av överdåd helt enkelt! Så den är helt i stil, om en ser det så!
 
 
Elhoffer Design har en massa roliga kläder, inspirerade av olika fandoms. Att jag är en gigantisk Harry Potter-nörd är ingen hemlighet, inte heller att jag är en Hufflepuff. Den här tröjan är bland det finaste jag har sett, och den står högt på min önskelista! Alla Hogwartshusen finns förstås, ifall det finns folk som inte är Hufflepuff... ^_^
 
Apropå kläder inspirerade av Harry Potter, en trollkarlsklädnad hör förstås till det en ska ha i garderoben, men dess användningsområden är rätt begränsade. Jag kom på en lysande idé härom dagen - jag tycker ju om att sticka, och vill helst ha handgjorda kläder i min garderob. En klädnad skulle aldrig användas (förutom till Halloween), men koftor använder jag hela tiden. Varför inte göra en koft-version av en klädnad? Löst sittande, utan knäppning, stor huva, vida ärmar, svart förstås - det borde inte vara några större svårigheter!
 
 
Det var någonting med den här dukningen, hela det här hemmet, som tilltalar mig mycket! Alla färger och mönster, gammalt blandat med nytt, en massa detaljer att upptäcka, ett sånt intryck av överdåd! Jag blir väldigt inspirerad, även om jag inte kopierar hela stilen (vore jag rik och bodde i ett stort gammalt hus, och hade råd med och plats för alla dessa fina saker, då skulle jag knappt ens fundera på saken!), så kan jag ta till mig grundtanken - att ta i från tårna! More is more, och mer är vackert, och skippa allt vad halvmesyrer heter. Och matcha genom att mixa och missmatcha, jag vet att jag har en tendens att övermatcha, och det finns absolut gånger då det kan vara rätt häftigt också (särskilt att klä sig i en färg från topp till tå!). Å andra sidan, nu när jag funderar på saken - jag gillar ju redan att blanda olika stilar, att krocka färger och mönster, att stoppa in oväntade detaljer när jag inreder...
 
 
 
Förresten, när vi ändå är inne på tröjor... Den här tröjan som jag hittade på pinterest är helt fantastisk - lurvig, oversize, med dödskallar runt halsringningen. Den här skulle jag också vilja sticka! Eller ja, jag vill ha tröjan överhuvudtaget, men vore roligast att sticka själv. Handgjord garderob, remember? ^_^
 
 
Randigt är en av mina absoluta favoriter, och särskilt svart och vitt! Jag skulle gärna vilja ha in mera ränder hemma men jag vet inte riktigt var jag ska ha dom. Den understa madrassen ska kläs i ett randigt överdrag, men det är bara en fjärt i rymden. Jag vill ha mera ränder! Jag har funderat på att måla panelen i hallen randig, men jag vet inte, det kanske blir lite väl, särskilt mot dom mönstrade tapeterna på väggen och på trappstegen. Å andra sidan, go bold or go home. Eller? Nånting sånt här skriver jag i alla fall upp på önskelistan!
 
 
Den här granen var det som satte igång hela idén om en Harry Potter-gran i jul, den är fortfarande inspirerande! Idéer till pynt och DIY finns det gott om, dels sånt man kan kopiera direkt från filmerna, dels sånt man kan göra inspirerat från filmer och böcker. En skulle kunna dekorera en gran med utgång från sitt hus (Hufflepuff är gult och svart, kanske inte mitt första val till en gran...), eller med en massa ugglor, eller med inspiration från sin favoritkaraktär... Jag har gjort trolldrycksflaskor, huspoängräknare, F.I.S.A.-märken, skolböcker, kattallrikar, allt möjligt som jag relaterar till Harry Potter.
 
Är Harry Potter inte din grej, men du vill ändå nörda i jul, så är det bara att välja din egen fandom. Dr Who, Tolkien, Star Wars, Twin Peaks (rustikt, trä, flanellskjortrutigt, körsbär och kaffekoppar, är min första tanke), bara fantasin sätter gränser! Hade jag inte fastnat på HP, så hade jag satsat på Tim Burton istället. Egentligen ännu lättare att genomföra - en vit eller svart gran, svartvitrandiga dekorationer, kulor målade som Jack Skellington... Vill man lägga mer pengar än tid, så finns det fantastiska juldekorationer att köpa (skrolla ner!), dom får snålvattnet att rinna på mig. Vill ha! ♥
 
 

Kommentarer:

1 Birgitta:

Du har inte funderat på att ha granen upp-och ner, som jag såg i skyltfönstret på Helens kläder för några år sen?

Svar: nja, nää, jag tror att jag behåller foten ner och toppen upp. däremot så har jag planer på att göra en gran av lampskärmsstommar, behöver bara ett gäng stommar till! ^_^
Miss Kitten Heart

2 Birgitta:

Därför du var på hugget efter såna hos Åhman?

Svar: Efter vad?
Miss Kitten Heart

3 Birgitta:

Lampskärmsstommar

Svar: Just ja. Japp 🖒
Miss Kitten Heart

Kommentera här: