två färdiga tröjor

Idag har jag två färdiga tröjor att dela med mig av - jultröjan, som varit färdig i en månad, men som jag inte fotat förrän nu, och Weasley-tröjan som blev färdig härom dagen. Imorgon får ni kika på mitt färdigfärgade sockgarn!
 
 
 
Det här var som sagt min jultröja, som aldrig kunde användas i jul. Som tur är, så är den inte speciellt julig, det är mera av en vintertröja i allmänhet. En vintertröja för dom allra kallaste dagarna - garnet är tjockt, ull och alpacka, och det hålls dubbelt över hela den mönstrade ytan. Dessutom missade jag i mönstret, och tröjan är längre än vad jag hade tänkt från början, så den går ner på rumpan en bit. Än så länge är den för tajt, tur att jag fortfarande går ner i vikt! Mönstret heter Boreal och finns på Ravelry.
 
  
 Weasley-tröjan är jag supernöjd med, enda grejen är att bokstaven gärna fått vara lite större, jag tog i lite snålt där. Annars blev den jättebra, särskilt intarsian (första försöket!) är jag barnsligt nöjd med! Jag skulle kunna använda tröjan redan nu, men då är den väldigt åtsittande. Det är inget jag har problem med annars, jag brukar vilja ha mina tröjor och koftor åtsittande, men den här tröjan vill jag att den ska sitta lite lösare. Den får alltså vänta ett tag innan den kan börja användas - jag hoppas att den sitter som jag vill att den ska sitta när jag åker till Stockholm i maj, för då får den följa med. Maj kan vara fantastiskt varm med jättefint väder, men det kan vara kallt och jäkligt också - en tröja ifall att skadar inte!
 
Jag har faktiskt stickat lite på min sjal också, jag har kommit nästan halvvägs, och det börjar vara dags för minskningar i ena kanten, och att släppa dom maskor som ska släppas - just det jag har längtat efter! I verkligheten syns inte färgerna såhär tydligt, men dom syns tydligt nog för att jag ska kalla den för min Black Rainbow shawl. Jag stickar mest på Harry Potter-tema nuförtiden, men jag ska försöka klämma in lite sjalstickning också, det ska bli spännande att se hur den blir!
 
I februari är planen att hålla mig till något slags kärlekstema, med tanke på alla hjärtans dag, och det blir ett par sockar inspirerade av Lupin och Tonks, och ett par vantar inspirerade av Hermione och Ron (stickade i garn inspirerat av Tonks, så egentligen kanske det blir Lupin ♥ Tonks-vantar också...). I väntan på februari, så har jag börjat på ett par andra sockar, jag kallar dom And you must be a Weasley, och dom är sicksackrandiga i två olika oranga garner, och dom blir väldigt bra om jag får säga så själv. Vilket jag får, för att det blir dom. ^_^
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Hej, skulle man kunna köpa Weasley-tröjan som mönster gjort av dig?

Svar: Jag har inget färdigt direkt mönster, jag utgick från det här https://www.ravelry.com/patterns/library/textured-or-not-pullover-option men jag ändrade en del i mönstret. Men det finns mönster på Weasley-tröjor, om du googlar eller söker på Ravelry!
Miss Kitten Heart

Kommentera här: