stickplanerar och stickfunderar

Jag vet inte varför bloggandet känns så jobbigt just nu, energin är på väg tillbaka, jag gör saker, jag vill göra ännu mer saker, men just bloggen känns som ett oöverstigligt hinder dom flesta dagar. Jag ska försöka göra något åt den saken, jag vill ju prata om min stickning, alla idéer som vill förverkligas på samma gång, jag tänkte skriva några tips-och-inspiration-på-nätet-inlägg, och inte minst så kliar det i fingrarna efter att filma nästa avsnitt av min garderobspodcast. Den får dock vänta tills nästa vecka, jag väntar på ett paket som jag vill visa, och vill också visa ett paket jag gjort och skickat iväg, och båda dom dröjer förmodligen tills på måndag. Nu när jag äntligen är här och skriver, så tänkte jag prata Harry Potter-stickning, garn, och sånt. Sånt jag totalsnöat in på för tillfället, alltså!
 
Min Weasleytröja går det framåt med, bakstycket är klart, och 1/3 av framstycket, och det vill jag inte göra mer på förrän jag bestämt mig för om jag ska sticka in "M":et med intarsia nu, eller sy det med maskstygn sedan. Jag har aldrig gjort intarsia med framgång, så jag ska göra en provlapp eller två och se om jag får till det. Innan jag lägger upp nästa par sockar (som jag strax skriver om), så tänkte jag leta fram stickor och garn till det. Förbereder mig på trassel och dåligt humör...
 
Jag har idéer till massor av sockar på Harry Potter-tema, en del har jag garn till, andra inte. Tre av paren längst upp på listan ska jag göra i fair isle (mönsterstickning på ren svenska), och jag letade genom nätet tills jag hittade billigaste alternativet på garn till dom. Det gröna och rosa garnet är nästa par sockar, jag har ritat upp mönstret till dom:
 
Det här är bara en snabbskiss, en tjuvkik, jag vill inte visa mönstret förrän sockarna är klara, för blir dom så bra som jag hoppas, så kanske jag kommer att lägga upp det på Ravelry, och förhoppningsvis tjäna några kronor på det. Ledtråd: Honeydukes - fast det kanske inte kommer som en överraskning med tanke på färgerna! Jag är strax klar med mina Tonks-sockar, jag har ett par cm resår kvar på andra skaftet, och ska sen bara fästa garnet - jag har stickat på som en tok sedan jag ritade upp Honeydukes-sockarna, jag ser verkligen fram emot att sticka dom! Men - jag ser också fram emot att sticka Pumpkin juice-sockar, Flying car-sockar, And you must be a Weasley-sockar, Lupin ♥ Tonks-sockar, Herbology-sockar, Professor Sprout-sockar, Luna-sockar, Neville-sockar, Hermione-sockar - för att nämna några i kön. 2017 blir helt enkelt mitt år av Harry Potter-sockar! Om jag behöver sockar? Nja, det är en världslig sak... ^_^
 
Apropå färger, så hittade jag det här på Röda Korset igår, en hög med textilfärg för en struntsumma. Jag vill gärna lära mig färga sockgarn, och tänkte att det här kan jag använda till det. Efter att ha läst instruktionerna, så blir jag mer fundersam... Sockgarn görs av superwash-ull, för att det ska tåla tvätt i maskin, och den här färgen kan tydligen inte användas på superwash. Dessutom ska det man färgar hettas upp i sitt färgbad under en lång stund, och jag vill göra flerfärgat garn - inte helt praktiskt att sänka ner hela garnhärvan i ett färgbad då, då blir den enfärgad. Jag tänker experimentera med textilfärgen och sockgarn, fast det tydligen inte ska gå - om jag ställer in garnet i ugnen, delar upp härvan i olika bunkar med olika färger, då kanske det går. Jag försöker med den minst intressanta färgen först, blir det dåligt kan jag färga över den sen. En av sockorna som står på kö för i år, är ett par Lavender Brown-sockar, som förstås blir lila och bruna - och i högen med textilfärger så är det en förpackning lila, och två förpackningar brunt, och dom blir förhoppningsvis mitt Lavender Brown-garn. Det ska jag inte försöka med det första jag gör, för misslyckas det så blir jag lite ledsen...
 
Kollar man noga på bilden med Weasley-tröjan, så ser man två nya stickmarkörer - jag satt och pysslade ihop lite såna, och progress keepers härom dagen, jag har väldigt lite sånt. Dessutom blir stickningen lite roligare med lite bling! Nu har jag använt upp det jag har av lite större ringar (hittade två par handklovar, till och med dom blev till stickmarkörer!) och av lite större karbinlås, nu blir det inga fler förrän jag fyllt på förrådet av sånt. Tur att såna saker inte kostar många tior!
 

Kommentarer:

1 Helén:

Hej.
När man bloggar måste man inte alltid skriva. Det kan räcka med en bild eller flera just när man inte orkar skriva.
God fortsättning
Helén

PS Gillar verkligen din kreativa blogg.

Svar: Tack för påminnelsen, det är så lätt att glömma att det inte alltid måste vara så ambitiöst 😊
Miss Kitten Heart

Kommentera här: