hjärtesockar och hjärtevantar

Mina stickplaner för februari involverade projekt med alla hjärtans dags-tema, och hittills är jag fortfarande inne på rätt spår - det är rosa och hjärtan för (nästan) hela slanten. Ja, och så lite gummiankor... Jag har stickat klart ett par strumpor, och är nästan klar med ett par vantar, och så en strumpa med gummiankor, den andra har jag bara stickat tån på än. Det jag skulle behöva göra, är att sticka nånting med tjockare stickor och tjockare garn, mina händer tar stryk av tunna stickor och tunt sockgarn, och värkande fingrar är inte bra när man vill kunna sticka en massa. Jag jobbar på att hålla garnet annorlunda i vänster hand, förhoppningsvis så hjälper det!
 
 
 
Jag kallar dom för Lupin ♥ Tonks socks, för det grå garnet med alla sina färgfläckar får mig att tänka på dom. Jag har utgått från ett sockmönster med hjärtan, men sedan förändrat det och lagt till ännu mer hjärtan - är det Valentine´s-tider så är det! Rosa tår, hälar och resår bidrar förstås till den hjärtliga känslan!
 
 
Vantarna gör jag med utgång från ett mönster som heter Hermione hearts Ron fingerless gloves, men jag har gjort om det en del - dels gör jag riktiga vantar, dels så ska det vara ett hålmönster i panelen med aviga maskor, och det har jag uteslutit. Jag bor i norra Jämtland, det kan bli kallt på vintern, då gäller det att ha vantar som värmer! Den här bilden är från i förrgår, då var jag nästan klar med första vanten. Nu är jag nästan klar med vante nummer två, så jag förväntar mig att få dom klara idag. Jag ser fram emot att blocka dom, nu ser dom ut som rosa tarmar när jag inte har dom på händerna, och så blev dom aningens korta över fingertopparna - det fixar jag lätt med en blockning. Garnet är färgat enkom till mig, färgen kallas Tonks (det har varit mycket Tonks hittills!), och jag kallar vantarna för Hermione ♥ Ron mittens - ingen större förändring där gentemot originalet.
 
Och ja, att alla mina projekt numera är Harry Potter-referenser, det beror förstås på att jag är med i några HP-knitalongs i år, och jag vill inte kasta bort några möjligheter att ha med projekt i dom, och sålunda ha chans att vinna fina priser.
 

Kommentera här: