lucia och tidig julklapp

Idag är det Lucia, för mig är det ingen större skillnad mot andra dagar... Jag har inga lussande barn, jag har inga lussebullar, och jag har inte tittat på luciatåg på svtplay (eller vilken kanal det nu är som har luciatåg...). December, Lucia och jul är för mig tillfällen att mysa lite extra, och mitt liv är på det hela taget rätt mysigt överlag, så ingen större skillnad där egentligen heller. Lucia betyder i och för sig att det är julafton om 11 dagar, men just det är jag inte heller speciellt engagerad i (däremot den 22:a, för då ska jag träffa Suss och Vincent, hurra!), julafton är ingen speciell dag för mig, mer än att vi får veta hur julkalendern slutar. Eller ja, klart den slutar lyckligt, det gör den alltid!
 
Jag dukade fint till frukost, eller ja, jag lade kakorna på ett fat istället för direkt på brickan. Och jag åt kakor till frukost, för jag har slut på bröd. Men jag kan ju låtsas att jag lyxade med luciafrukosten!
 
Mitt lilla luciatåg är ett av mina charmigaste julpynt, det är förmodligen något gammalt skolpyssel som jag hittade på Röda Korset för två år sedan, men jag gillar det. Charmigt, som sagt!
 
Jag börjar förresten redan vara lite trött på julen. Eller nä, julkänslan har aldrig riktigt infunnit sig. Jag har varit lite insnöad i att tillverka pynt till min Harry Potter-gran, men nu känns jag färdig med det också för i år - lusten försvann som luften ur en ballong. Det är alltså dags att filma en närmare kik på mitt julpyntade hus, och att visa min gran mer ingående. Vem vet, rätt vad det är, så är jag så dödsless, att jag plockar ner alltihop igen... Eller nä, två veckor till borde jag stå ut!
 
Förresten, julafton brukar för dom flesta föra med sig julklappar. Jag får aldrig speciellt många, i år har jag faktiskt redan fått en! Ser ni den?
 
 
Den här fantastiska spindelhäxan (gjord av Raven Jansson) har jag trånat efter länge, gissa om jag blev glad när jag fick den av Karin? Jag tycker att jag hittade en perfekt plats åt den i min tarothylla - där finns det numera plats, sedan jag sålt en massa tarotlekar. Jag vill ju ha den framme så att jag kan titta på den ofta, men samtidigt så måste den stå i säkerhet för nyfikna katter och pudel. Här bor den som sagt bra! Tack snälla Karin, du vet minsann hur man gör mig glad! ♥
 

Kommentera här: