ett altare eller bara en samling fina saker?

 Jag började plocka ner julpyntet för några dagar sedan, nu är nästan allt nerpackat, och jag tog ner granen idag, även om den fortfarande ligger framme. Jag orkade inte börja bråka med att få ner den i sin låda, för idag är jag nog nöjd med att den inte står på plats längre. Hur roligt det än är att plocka fram julen, så är det nästan ännu bättre att plocka bort den!
 
När granen inte längre stod på vedspisen, så såg den plötsligt väldigt tom ut, och jag fyllde den helt enkelt med fina saker tills jag blev nöjd!
 
Det råkade visst se väldigt mycket ut som ett altare... Men vad är ett altare, om inte en samling föremål som ger en bra känsla, som en tycker om och som innehåller kraft och energi - med det som definition, så kan det nog få kallas för altare!
 
På väggen hängde jag upp en drömfångare som jag gjorde för ett par år sedan. På sommaren hänger den på ytterdörren, men på vintern har jag inte haft något bra ställe att hänga den. Det här funkar absolut! Dom små små fjädrarna är undulatfjädrar, kompisen Elizabeth har samlat dom när hennes undulater ruggat.
 
Jag plockade fram mina favorittarotlekar och min favoritorakelkortlek, dom två längst till höger är absoluta favoriterna! Förhoppningsvis kommer jag ihåg att plocka fram korten lite oftare när kortlekarna redan ligger framme! Duken är ett gammalt loppisfynd, plötsligt såg det väldigt ljust och somrigt ut på vedspisen! Skallen är från ett får, den hittades av bökande grisar i somras, och jag fick den, ett par skallar till, och lite ben.
 
Glashyllan från Indiska är en favorit, allting blir så fint i den! Kristaller är förstås alltid fina, men i glashyllan blir dom extra fina! Ryggkotor är också fina, mina favoritben tror jag! Den här är från en björn, jag fick den av Karin. Ovanpå hyllan ställde jag Harry Potter som Ann virkade åt mig före jul. Han hängde i granen, men jag hade inte hjärta att plocka bort honom med resten av pyntet.
 
Monsterboken fick också vara framme, den är inte speciellt julig, den funkar året runt! Och så kan jag använda den för att gömma hemlisar, ifall jag skulle behöva det! Den marockanska tekannan är ett loppisfynd, så himla fin! Jag har en mindre, silverfärgad tekanna också, som jag faktiskt köpt i Marocko för en massa år sedan. Den fick tyvärr inte plats här!
 
I en loppisfyndad mässingsskål lade jag mera kristaller, jag har en massa kristaller som just nu ligger på en guldfärgad bricka på köksbordet, jag valde dom som jag drogs lite extra till - det borde ge extra bra energi då! Ljuslyktan är från Rusta, jag har funderat på att sprejmåla den, men vet inte riktigt vilken färg. Guld är i och för sig inte helt fel, tror jag...
 
Såhär hälsar jag alltså det nya året - det känns som en bra början på året, mycket bättre än en gammal julgran! Även om julgranen råkar vara klädd med Harry Potter-pynt!
 

Kommentera här: