vegotv

Nån mer än jag, som reagerat på bristen på TV-program som fokuserar på vegetarisk mat? SVT visade en serie, Vegorätt, en del hade problem med att den var klämkäck och att den spär på myten om grönavågenvegetarianen typ, men jag tycker att den var bra. Den serien är i princip det enda jag har sett med vegetarisk inriktning, vilket är jättetråkigt - det finns helt klart en publik för det! Det jag skulle vilja se, är en serie typ Top Chef, Masterchef osv, en reality show där deltagarna tävlar i vegetarisk/vegansk matlagning. I Top Chef är det väldigt köttbaserat, i ett avsnitt skulle ett av lagen laga veganskt, och förstås så förlorade det laget - tråkigt och smaklöst var omdömet, vilket på en gång spädde på myten om hur tråkig mat är utan kött. Att äta veganskt är ingen uppoffring, jag har ätit så himla mycket bättre och godare mat dom senaste veckorna än vad jag gjorde innan jag gick över från lakto-ovo (med enstaka köttmåltider), och det vore himla kul att se vad duktiga kockar kan göra med utgång från plantbaserade råvaror. Och vågar ingen börja med en hel serie med vegetarisk mat, så börja åtminstone med att låta en del av avsnitten vara det.
 
Tur att det åtminstone finns youtube, där finns det hur mycket vegansk mat som helst! Post Punk Kitchen är en av dom som var tidigt ute, jag däremot var sen att se serien... Nu när jag har gjort det (det är fyra halvtimmeslånga avsnitt, ingen stor uppoffring av ens tid att se den heller!), så måste jag rekommendera! Ni som är gamla nog att komma ihåg 90-talet, Umeå och straight edge, ni känner er förmodligen hemma i Post Punk Kitchen! Ni som inte gör det, ni kan absolut uppskatta det ändå!
 
 

Kommentera här: