sånt som får mig att må bra

Jag fortsätter att tjata om mina nya kostvanor, men det är för att det upptar mycket av mina tankar just nu. Det har gått sådär 1½ vecka, och jag känner sån skillnad! Jag kan inte komma ihåg sist som min mage betedde sig såhär bra, det känns nästan som att en magisk fe har viftat över mig med sitt trollspö och helt förvandlat mitt bråkiga tarmsystem. Från den allvetande skräphögen till en regnbågsglittrig enhörning, ungefär. Hela jag känns också mycket mindre uppsvälld, fingrarna har gått från lunchkorvar till prinskorvar. Däremot är huden sådär, har fått finnutbrott på ett sätt som jag inte haft på flera år, och jag tänker att det helt enkelt är en massa gifter som ska ut. Det kan jag leva med, för det betyder att med tiden, när kroppen balanserat sig, så blir det bra igen. Faktiskt, det enda problem jag har med min nya kost, är att jag inte tog tag i den här förändringen för länge sen!
 
Såsom nyligen omvända har för vana, så vill jag gärna predika min nya tro (dvs mina nya kostvanor), bloggen är ett bra utlopp för det, men jag skulle gärna vilja försöka få in min pappa på det här spåret också. Han har ont i leder, problem med blodtrycket, har diabetes och hjärtinfarkter i närmaste familjen, mm - han är inte så pigg, alltså. Han kan hoppa på alla möjliga dieter i hopp om att gå ner i vikt, men jag misstänker att veganmat är för extremt för honom. Dessutom så skulle han göra det för att banta, och då blir det inte bra - för att få i sig allt man behöver på en fettsnål vegankost, så behöver man äta mycket, han känns stoltast över sig själv när han ätit jättelite. Jag skulle så gärna vilja få honom att försöka äta fettsnålt, kolhydratrikt, sockerfritt och veganskt för att få kroppen att må bättre, och går han dessutom ner i vikt så är det en bonus, inte ett självändamål. Jag ska försöka smyga det på honom, lite i taget, så tror han till slut att han kommit på idén själv...
 
Apropå sånt som får mig att må bra - mina systrar! Jag har fyra yngre systrar, och vi är spridda över halva Sverige, så vi träffas alldeles för sällan allihop. Nu senast var det på farfars begravning, gången innan på Marias bröllop för 2½ år sedan. Senast samlade pappas fru ihop oss för en bild, längst till vänster står enda systerdottern, Jessicas yngsta barn Wilma, sedan Suss, Jessica, Maria, jag och Linda. Så fina allihop, och så olika varandra, både till sätt och utseende. Helt otroligt att vi kommer från (någorlunda) samma genpool och är uppväxta i samma hem i samma familj. Jag önskar att vi kunde träffas oftare, särskilt Linda och Jessica blir det långt mellan gångerna, eftersom dom bor i Nynäshamn, nästan 70 mil bort. Maria träffar jag ofta, Suss lite då och då, och på lördag ska jag och Maria in till Östersund och umgås med Suss. Gissa om jag längtar! Gissa om tiden gärna fick gå lite fortare!
 
Så, saker som får mig att må bra - att äta veganskt och att inte äta socker. Mina systrar. Min lilla pälsfamilj. Mitt lilla hus på landet. Böcker, handarbete och annat pyssel, youtube, och att äntligen få äta frukost. Chiapudding med kokosmjölk, chaiproteinpulver, kakao och frysta körsbär - det känns riktigt lovande!
 
ETA: En sak till som fick mig att må bra - jag och Alice gick på första långpromenaden på länge, är bara att passa på nu när magen tillåter! Invigde en sportbehå jag ägt i åtskilliga år, och oj vad mycket skönare än en vanlig bygelbehå! Jag är nu väldigt lur på att helt ge upp vanliga behåar, och bara använda sportbehå - inga byglar som skär in nånstans, inga axelband som ramlar ner hela tiden, och tänk vad små mina bröst blev! Och skulle jag vara tvungen att springa, så behöver jag inte hålla fast tuttarna så att dom inte skumpar sönder! Bara fördelar! En nackdel var en helt annan sak, det blåste isvindar ute, inte så skönt, särskilt som jag hade bestämt mig för att det räckte med en kofta som jacka (har ingen typ vindjacka, det hade varit perfekt nu). Plagg som härmed står på önskelistan: vindjacka och långärmade t-shirts. Undrar förresten om jag inte har ett par långärmade polotröjor kvar sedan jag jobbade som svetsare, dom skulle funka perfekt som undre lager...
 
Spara
Spara

Kommentarer:

1 jessicapersikan.blogg.se:

💖💖💖

Svar: ♥♥♥
Miss Kitten Heart

Kommentera här: