loppislördag - och plötsligt har jag en samling...

Idag gjorde jag något som inte händer alltför ofta - jag redigerade och lade upp en ny video på youtube! Min dator krånglar så med redigering, med movie maker slocknar datorn, och med movavi så laggar det så att jag inte ser vad jag håller på med. Idag betedde sig dock movie maker, så hurra - det blev en loppisfyndsvideo! Jag handlar inte jättemycket på loppis numera, jag handlar knappt alls numera, dels så är plånboken tunn, dels håller jag på att sortera bort saker. Meningen med att sortera bort, är dels att skrapa ihop lite pengar, dels att få lite mera luft mellan mina ägodelar - meningen är inte att helt enkelt byta ut mina gamla saker mot nya. Alltså får det mesta jag hittar på loppis stanna på loppis, men en del saker kan jag inte låta bli - oftast är det en kombination av jättebilligt och jättefint som fäller avgörandet. eller så var just den saken precis en sån sak jag har velat ha i hela mitt liv. Med det sagt, så är det fynd från flera loppisturer alltså i videon, det är nog sammanlagda fynd från dom senaste tre månaderna.
 
 
Som titeln antyder, så bjuder jag på några av mina DIYs också - en närmare kik på min ommålade och tapetserade trapp, mitt nya skoskåp, mitt tapetserade skafferi, min kontaktplastklädda köksbänk, mitt eltejpsrandiga kylskåp, mitt vaxdukspimpade brödskrin och min egenhändigt ihopsatta vaslampa. Vill ni se mera hemifrån mig, både loppisfynd och egenfixad inredning, så är det här alltså videon för er!
 
När kameran ändå var framme, så passade jag på att ta lite foton också, en närmare kik på några av mina fynd. En del av dom är dessutom sånt som inte fick vara med i videon:
 
Jag har väldigt lite porslin i fullstorlek, jag använder det helt enkelt inte. Jag skulle kunna ha hur mycket tex assietter som helst, jag hittar alltid massor som drar i vill-ha-tarmen på loppis (nu senast kliade det väldigt mycket i fingrarna när jag var på Loppis på gården, jättefina gamla assietter i guld och vitt och rosenmönstrat, bland annat), men försöker att plocka fram förnuftet sådana gånger. Jag har redan en uppsättning av mina drömassietter (dom rödrosarandiga från PiP Studio), och så några rosenmönstrade som tillhör min (ej kompletta) servis (syns i bakgrunden). Däremot kan jag känna att jag saknar mindre skålar och sånt, och senast kom jag hem med dom tre nedersta skålarna i högen till vänster. Dom är kanske lite väl små att äta ur, men jättebra till såser och röror och sushisoja och sånt.
 
Tekopparna till vänster är köpta på tradera, jag höll på att leta ett tag efter lagomt stora och lagomt mormorsblommiga koppar, till ett lagomt pris. Dom här prickade av alla kriterier, och jag är jättenöjd med dom! Jag dricker inte ur dom till vardags, men kommer det folk nån gång, så får dom dricka ur mina fina tekoppar. Den lilla barnmuggen är så fin, så den kunde jag inte låta bli (tror jag betalade en femma för den), likaså det lilla fatet som den står på. Längst till höger står en Holly Hobbie-termos jag inte heller kunde motstå, den kostade inte många kronor, och eftersom jag försöker att ta med mig vatten när jag åker ut (i stället för att köpa dyrt bubbelvatten), så är vattenbehållare något som faktiskt kommer till användning.
 
Den här lilla teakhyllan fick följa med hem för ett tag sedan, små hyllor är alltid bra att ha, även om jag märkte att just den här i teak (i motsats till mina andra som är vita) var lite svårplacerad. Till slut hittade jag en plats, ovanför köksbänken - där sitter den bra, och där kan jag ställa upp lite mindre saker som står och stökar ner på bänken. Längst till vänster står några saker till ett swap, bland annat har jag gjort en mini-Weasleytröja med morikänsla (ni får se när paketet är skickat och mottaget!), under ligger en hög med små barnböcker som jag till slut beslutat för att sälja. Intresset för dom verkar mer än ljumt, så det kan ju vara ett tecken på att det är meningen att jag ska behålla dom....
 
Bredvid böckerna står ett fodral till en väldigt liten tändsticksask, en väldigt onödig sak, men så fin, och bara fem kr. Trädjuren bredvid är lika onödiga, lika fina, och lika billiga - dom är ett sånt där köp som gör mig glad, jag kan inte låta bli att le när jag ser dom och deras guppande små huvuden.
 
Två små tavelramar i mässing, för ramar behövs alltid, mässing är finast, och så var dom billiga, förstås. Adam och Eva hade jag kanske kunnat lämna kvar, och dom är en sån sak som jag förmodligen kommer att tröttna på, men just nu var dom jättesöta, och kostade en femma styck. Dessutom:
 
Är det inte en samling på gång här? Flaskorna köpte jag i höstas nångång, dom är helt awesome. Varför finns inte såna flaskor att köpa nuförtiden?
 
Det här behöver jag inte ens fundera över, det här ÄR en samling. Alla mina fina plåtburkar! Den svarta och den vita är nya fynd, jag är väldigt nöjd över dom. Mina bästa teburkar är faktiskt såna som en gång har innehållit te, såna med märke och sort tryckt på burken. Dom har kanske inte det finaste motivet jämt, men av någon anledning så har jag fastnat för just såna.
 
Det här är en av mina knepigare samlingar - jag tycker hemskt mycket om fåglarna, jag kan inte tänka mig att göra mig av med dom (utom en sån papegoja som står längst till vänster, för den har jag två av), men samtidigt är det inte riktigt min grej att samla på sånt som är "bara pynt". Dom saknar helt användningsområde, förutom att stå på en hylla och vara fin. Som tur är, så växer den här samlingen långsamt. Jag är väldigt kinkig när det kommer till mina fåglar, det ska vara av en viss sorts porslin (dom är fjäderlätta när man lyfter på dom, är det biskviporslin det kallas?), och dom ska vara väldigt billiga. Jag har sett ett par jättefina fåglar, rätt sorts porslin och allt, men när dom kostar mer än en tjuga, då kostar dom för mycket. Nej, jag har definitivt inga planer på att ruinera mig på någon av mina samlingar!
 

Kommentera här: