30 november - jul i technicolor

Julen är för mig väldigt färgglad, och har varit det i åtskilliga år - ända sedan den enda julen jag provade på shabby chic, tror jag, och det kan väl vara sådär 10 år sedan. Och även då så pyntade jag granen i ljusrosa och vitt, inte bara vitt som jag gärna tänker mig att shabby chicarna helst föredrar. Den senaste tiden har jag åter fallit för rosa som färg, ju ljusare desto bättre, men faktiskt så har jag inte ens tänkt tanken att begränsa mig till rosa i min julpyntning - ju fler färger desto bätttre, och i motsats till vad jag tycker annars, så får mitt rosa julpynt gärna vara knallrosa, det funkar så bra tillsammans med mitt blåa, turkosa, röda, gröna, gula, oranga, svarta, vita, lila... Men - hos andra kan jag tycka att det är otroligt vackert med en helt rosa jul, eller en helt röd, eller helt svartvit, och därför tänkte jag bjuda lite på sådan inspiration idag, sista dagen innan december börjar, sista dagen innan stora julrushen sätter igån. Eller ja, där lurades jag kanske, den stora julrushen har ju faktiskt pågått ett tag. Fast ju närmare julafton, desto större rush, därför kan det vara skönt att börja samla inspiration tidigt, så att man kan lägga upp fötterna och ta det lugnt när julen närmar sig.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det jag egentligen vill säga med det här inspirationsinlägget, är det här: det finns så många "måsten" när det kommer till jul, fler än vid någon annan högtid. Det "måste" vara en viss sorts mat, dekorationerna "måste" se ut på ett visst sätt, dekorationerna "måste" sättas upp och tas ner vid en viss tid... Traditioner är en sak, men dina traditioner måste inte se likadana ut som grannens traditioner, eller mammas traditioner, eller ens smakpolisens traditioner - dom är dina och du bestämmer. Som med julens färger - dom måste inte vara röda och gröna, du kan pynta i samma färgskala som du inreder med annars, eller tvärtom - till jul kanske du dras till färger som egentligen inte alls är din stil. Varje jul kommer det nya trender och stilar, och är det inte din grej att slaviskt följa trender, så strunta helt enkelt i dom, eller välj dom detaljer som passar dig (precis som med kläder). Slutpoängen? Kör ditt race, gör som du vill, när du vill, strunta i vad andra tycker. Och våga gå all in! Sprid julen i hela ditt hem, inte bara gran och adventsstakar, det är sånt som skapar julkänsla och mys!
 
Spara

Kommentera här: