utepremiär

Idag har vi varit ute i bra många timmar, och klockan är fortfarande bara tre. Fast jag tror inte att det blir så många timmar till, kroppen känns lite ledsen, och vill hemskt gärna vila en stund. Jag har planterat rabarberna och den sista tuvan gräslök som jag flyttat, känns bra att dom fått komma i jorden efter några dagar ovanpå marken. Jag har en rosenbuske som ska grävas ner (den växte intill en av mina björkar, den ska få flytta till min rosplantering istället), och Maria har grävt upp sina sista rosenhallon, så dom ska jag också hämta och gräva ner. Jag har också hallonbuskar i skogen, som jag tänkt flytta till köksträdgården istället. Men innan jag gör något av det, så måste jag rensa grönsakslandet, det känns som att det är mest bråttom med det, så jag kan få frön och sättpotatis i jorden. Av nån anledning känns jag stressad, det känns som tiden rinner ifrån mig, ändå så är det här ovanligt tidigt för att kunna gräva i jorden, och att kunna plantera, i vanliga fall brukar det fortfarande vara tjäle i maj. Dessutom, har jag just lärt mig av Sara Bäckmo på youtube, så kan man inte bara plantera på våren, utan faktiskt nästan hela året.
 
 
Både katterna och pelargonerna har fått sin utepremiär idag, så himla smidigt att slippa springa runt hela huset med blomkrukorna, jag kan bara plocka ut  dom direkt från köksfönstret. Katterna plockar ut sig själva från köksfönstret, dom. Dom verkade inte riktigt tro på sin lycka, att dom faktiskt fick gå ut, det tog ett tag innan dom vågade sig ner från fönstret. Sen var det njutning på hög nivå! Katterna har kommit in, pelargonerna får vara ute några timmar till - såhär i början (särskilt när risken för nattfrost fortfarande är stor) så ska dom vänjas vid att vara ute, så det blir en del flyttande in och ut, innan dom äntligen får bo ute dygnet runt.
 

Kommentera här: