en storstilad entré

I höstas snickrade jag ihop en grind till trädgården - ingen mening med staket, om man inte kan stänga till det! Grinden är inte det snyggaste man kan tänka sig, inte heller det stadigaste, och nu har Alice hoppat sönder haspen, så  jag fäster den med en resårbandskroksgrej (vad heter dom egentligen?), så att hon inte smiter. Nu på våren har jag börjat fundera på alternativ - ska jag låta grinden vara, men förstärka den, och så hitta på något (en pergola, en grönskande båge av nån slag?) för att dra bort uppmärksamheten? Bygga en ny grind? Nånting annat? Då kom jag på, att jag har den gamla ytterdörren stående i förrådet, med karm och allt, och jag tror inte att det är  fruktansvärt komplicerat att sätta upp den i staketöppningen.
 
 
Här har jag gjort en snabb skiss, jag tänkte att det borde funka om jag fäster karmen i backen med hjälp av plintar. På var sida om dörren blir det ett litet staket, så dörren har nånting stadigt att fästas i (nätstaketet är inte så väldigt stadigt, inte så att jag vill fästa tunga dörrar i det...). Dessutom tror jag att det blir fint, en bra övergång mot hus och mot staket. På baksidan, så ska jag gräva bersån lite längre, så att den döljer mer av staketet, och så att man verkligen möter grönska när man går in genom dörren.
 
På pinterest hittade jag inspirationsbilder, jag är inte den första som har tänkt i samma spår!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: