monthly makers - miniatyr

 
Månadens monthly makers-tema passar mig som hand i handsken - miniatyr! Jag faller alltid för saker i litet format, allt blir mycket finare i förkrympt skala! När jag gick i skolan, så följde jag sällan instruktionerna på slöjden och bilden till punkt och pricka, jag valde alltid att tolka på mitt eget sätt, och inte sällan innebar det miniatyrvarianter av dom projekt vi skulle göra. Nu gör jag ju miniatyrer allt som oftast, för det är ju precis det som ATCs är - konst i miniatyrformat (2.5"x3.5", ca 6,5x9 cm), och det lätta sättet hade förstås varit att göra ATCs till den här utmaningen. Fast det är ju varken nytänkande eller utmanande eller så, så jag tänkte ett varv till.
 
Den här lilla ramen köpte jag på Röda Korset för ett tag sen, jag tyckte den var så fin med sin slitna silverram. Först tänkte jag måla nåt, eller kanske skriva ut nåt från nätet, men nu kom jag fram till att ett litet broderi var precis vad som den här ramen ville ha. Jag börjar ha slut på moulinégarn, men några färgalternativ skramlade jag ihop, och valet föll till slut på dom här tre färgerna.
 
Jag googlade mig fram till ett korsstygnsmönster med mustascher, och sen gjorde jag tre stycken, alla lite olika. Förresten, mustascher är också en sån där sak som jag aldrig kan låta bli att falla för...
 
Och nu hänger min lilla mustaschtavla på en av mina tavelväggar. Tavlan bredvid är i vykortsformat, så mustascherna är väl i halv vykortsstorlek, ungefär.
 
Nu vill jag brodera mera! Jag hittade en korsstygnsduk i gömmorna som ska bli en bonad, och så ska jag hem till en kvinna som har lite broderimaterial att sälja, förhoppningsvis är det en del, och till ett bra pris! Röda Korset ska också få ett besök - jag har som sagt nästan slut på broderigarn...
 

Kommentarer:

1 Ruth | HungryHeart.se:

Vad roligt att du utmanade dig själv till att göra något annorlunda och att det dessutom gav mersmak! Mustaschbroderiet blev ju supercharmigt och fint och färgerna passar så fint till ramen.

Svar: tackar! jo, hittade andra färgkombinationer som jag funderade på, bland annat nyanser av blått, men dom bara smälte in i ramen. dom här färgerna passar, samtidigt som dom syns, precis som det ska vara! :)
Björkholmen Redux

2 Wilda:

Åh så fint du har gjort! Och gillar verkligen ramen. Mustaschformen är helt underbar!

Svar: tack så mycket! ^_^
Björkholmen Redux

3 Alicia:

Hurra vad kul att du tolkade temat i broderi! Och så festliga mustascher - de passar ju perfekt i den lilla ramen :) Jag är nyfiken på framtida bonader!

Svar: jag har hittat lite gamla dukar att brodera på, och jag har fått tag på lite garn, nu ska jag bara bestämma mig för vad det ska stå på dom... ^_^
Björkholmen Redux

4 Jessica:

Åh roligt med broderi!!!! Så fint! Och förstår att du köpte ramen - så fin!

Svar: tack snälla du! ^_^
Björkholmen Redux

5 Amanda:

Åh, vilken underbar tavla! :)

Svar: tack så mycket! :)
Björkholmen Redux

6 Anna María:

Så fin tolkning och extra kul att du blev mer pepp på broderi på kuppen ju. Jag vill verkligen också prova på att brodera något.

Svar: tackar! det är en risk (för det finns en massa fint som bara skriker efter att få göras), men kolla på pinterest, sök cross stitch, så finns en massa fint, både små enkla grejer, och rätt avancerade saker :)
Björkholmen Redux

7 Mikaela:

Mustascherna var jättefina! Korsstygn är ju för fint faktiskt, vill också brodera mera! Och gud så fin tavlan den hänger bredvid är, både den svartvita ramen och bilden i!

Svar: man kan göra så mycket roligt med korsstygn, ser man dom bara som pixlar, så blir möjligheterna oändliga. och så är det lite beroendeframkallande, fast det är ett beroende jag inte har några större problem med ^_^ den svartvita ramen är köpt på rea på indiska, bilden är av duktiga konstnären ellen wilberg http://www.ellenwilberg.net/
Björkholmen Redux

8 Stina - Stinas tillvaro:

Så sött och vad fint den passade där på tavelväggen :D

Svar: tack snälla! :)
Björkholmen Redux

9 Sandra:

Så himla fint det blev! Och vilket pilljobb :) Gillar verkligen färgerna du valde.

Svar: tack så mycket! lite pilligt, men inte så farligt ändå, att formerna är enkla hjälper mycket! ^_^
Björkholmen Redux

Kommentera här: